ACM controleert op verboden prijsafspraken

ACM controleert op verboden prijsafspraken

15 oktober 2021

Op 14 september 2021 heeft de Autoriteit Consument en Markt (ACM) een boete van bijna 40 miljoen euro opgelegd aan Samsung. Dit omdat het bedrijf zich jarenlang schuldig maakte aan ongeoorloofde prijsbeïnvloeding. Naar aanleiding van deze kwestie heeft de ACM een campagne gelanceerd met een handige tool.

Ongeoorloofde praktijken

In het voorbeeld van Samsung nam het bedrijf structureel contact op met ondernemers die hun televisies ‘onder de prijs’ aanboden, al dan niet op aangeven van andere aanbieders. Er werden daarbij ‘prijsadviezen’ gegeven, waardoor de handelaar zich onder druk gezet voelde. Het betreft een ongeoorloofde praktijk, omdat deze prijsbeïnvloeding de concurrentie beperkt.

De campagne

Naar aanleiding van deze kwestie heeft de ACM een campagne opgezet. Daarbij wordt aandacht voor de regels gevraagd, maar ook een zelfcheck-tool aangeboden, de Adviesprijscheck, om te toetsen of er bij een handelaar of leverancier sprake is van overtreding van de regels. Het doel van de campagne en het beschikbaar stellen van de tool is om te bevorderen dat marktpartijen zich aan de wet houden en consumenten daardoor een eerlijke prijs betalen voor hun producten

Advies nodig?

Heb je vragen over de campagne of over de regels van prijzen en prijsbepalingen? Neem dan contact met mij op. Ik help je graag verder.

Contacteer de adviseur Bel ons
Marjan Spronk

Marjan Spronk

Beleidsadviseur consumentenzaken

Ik wil graag lid worden

Leden kunnen altijd rekenen op juridisch en zakelijk advies op maat, zij krijgen toegang tot een groot bestand aan voorbeelddocumenten en contracten, trainingen en evenementen.