Sportfocus 2022

Dit moet je weten over de sportmarkt

26 augustus 2022

Om jou als sportretailer meer inzicht te geven in de sportmarkt én om je de kansen en mogelijkheden in de branche te laten zien deden we groots onderzoek. Dit onderzoeksrapport – dat zowel de consument en de leverancier als de sportretail onder de loep neemt – kun je als lid van INretail gratis aanvragen (t.w.v. €499,00).  Omdat we denken dat het belangrijk is dat je met de uitkomsten aan de slag gaat delen we de highlights uit het SPORTFOCUS 2022 onderzoek graag met jou. Dit keer; alles wat je moet weten over de sportmarkt.

Groei en verandering

Traditionele (team)sporten zoals voetbal hebben moeite om mensen tussen de 12 en 20 jaar aan zich te binden. Ook neemt het aantal beoefenaars van deze (team)sporten af. Nieuwe sporten zoals padel groeien juist sterk. Individuele sporten die je al langer kent, zoals fitness, groeien ook sterk. Dat komt vooral door meer bestedingen en een hogere participatie, vooral bij vrouwen. Daarnaast zijn ‘low impact sporten’ zoals wandelen en recreatieve sportieve activiteiten steeds populairder. De consument geeft daar ook steeds meer geld aan uit. Kleinere sporten geven jou als sportretailer de gelegenheid een lokale specialist te worden. Dingen die je voorheen als minder relevant beschouwde – omdat je misschien voor de grote (team)sporten koos – kunnen dus toch heel interessant zijn.

Het aanbod

Leveranciers gaan steeds meer direct aan de consument verkopen. Ze schrappen jou daarmee als distributeur of maken keuzes die voor jou nadelig zijn. Hier zul je aan moeten wennen; dit gaat namelijk niet meer veranderen. Gelukkig is er ook een andere trend. Voor veel consumenten wordt het merk minder belangrijk. Zij kiezen liever voor een goede prijs/kwaliteit verhouding. Daar anticiperen nieuwe merken op die razendsnel doorstoten. Natuurlijk wil je graag een hot Adidas of Nike product in jouw winkel en er is inderdaad een groep consumenten die niet anders wil. Maar het goede nieuws is; die groep is veel kleiner dan de groep die dat minder belangrijk vindt. Denk dus na over “kleinere” merken in je assortiment met een hoge flexibiliteit die graag met jou samenwerken. 

Data verzamelen en gebruiken

Om analyses te kunnen maken die jou antwoorden kunnen geven moet je data hebben. Leg ze vast, deel ze, wordt deelnemer in data pools zoals de INretail Sportmonitor. Bespreek deze data met de stakeholders in jouw omgeving, werk samen, stel vragen en kom tot nieuwe inzichten. Maak je team en je klanten onderdeel van een continue bron voor jouw keuzes. Samen weet je meer en kom je verder.

Drie tips

  1. Analyseer je omgeving 
    Wat is het (online) winkelaanbod? Welke clubs zijn goed bezig? Wat zie je om je heen gebeuren? Doe je dan nog de goede dingen en bied je de juiste producten aan? Moet je nog steeds inzetten op voetbal, of kies je juist voor een kleinere sport die in populariteit groeit? Dit zijn allemaal vragen die je voor jezelf zou moeten beantwoorden.
  2. Analyseer je omzet
    Waar ben jij gegroeid of heb je ingeleverd? Kwam dat door je eigen keuzes of kwam het van buitenaf? Door dit soort zaken te analyseren kom je misschien tot een inzicht dat een categorie waar je weinig focus op hebt, toch voor een boost in je omzet kan zorgen.
  3. Trek conclusies 
    Kijk naar de veranderende markt, je eigen resultaten, bespreek het met je leveranciers en adviseurs pas je beleid en je aanbod daarop aan.

Download gratis meer informatie

Wil je meer weten over de sportmarkt? 

Download hier het hoofdstuk ‘De Markt’ gratis

Wil je meer weten over de gehele sportbranche en alle andere thema’s? Vraag dan hier het volledige sportfocusonderzoek aan*.

* SPORTFOCUS 2022 is gratis voor leden van INretail, ANWR-Garant, FGHS en Euretco.

Dave Quadvlieg

Dave Quadvlieg

Branchespecialist sport en schoenen

Ik wil graag lid worden

Leden kunnen altijd rekenen op juridisch en zakelijk advies op maat, zij krijgen toegang tot een groot bestand aan voorbeelddocumenten en contracten, trainingen en evenementen.