Sportfocus 2022

Dit moet je weten over trends in de sportbranche

8 september 2022

Om jou als sportretailer meer inzicht te geven in de sportmarkt én om je de kansen en mogelijkheden in de branche te laten zien deden we groots onderzoek. Dit onderzoeksrapport – dat zowel de consument en de leverancier als de sportretail onder de loep neemt – kun je als lid van INretail gratis aanvragen (t.w.v. €499,00). Omdat we denken dat het belangrijk is dat je met de uitkomsten aan de slag gaat delen we de highlights uit het SPORTFOCUS 2022 onderzoek graag met jou. Dit keer; alles wat je moet weten over de trends in de sportbranche.

Verandering in de sportmarkt

De belangrijkste verandering is de consument zelf. Onder invloed van maatschappelijke, economische en voornamelijk technologische ontwikkelingen verandert fundamenteel de manier waarop de consument winkelt én sport. 

De sporter verandert: kiest voor andere sporten, heeft andere motivaties, beoefent sport op andere manieren en stelt daardoor ook andere eisen aan de sportsector > retailers en leveranciers in het bijzonder.

Koopbehoefte van de sporter

De sportretailer moet rekening houden met drie dominante bewegingen die van invloed zijn op de behoefte, het gedrag en de verwachting van de sportende consument:

  • Enpowerment: De consument krijgt steeds meer grip op zijn eigen situatie en omgeving. Door consumenten te betrekken bij je assortiment en dienstverlening verbetert dit de ervaring en uiteindelijk de loyaliteit.
  • Bewust consumeren: de consument is er steeds meer van doordrongen dat men anders met de wereld om moet gaan. Keuzes tussen wel of niet kopen en waar worden steeds bewuster gemaakt. Prijs speelt wel een rol, maar steeds meer ook het duurzame aspect.
  • Digitalisering: Voor 2025 is meer dan de helft van de consumenten tussen de 15-65 jaar een digital native (Millennials en generatie Z). Mede door de omarming door deze generaties digitaliseert de maatschappij snel. Zoek uit hoe jij hierop kunt anticiperen.

Groei voor de sportretail zit zowel in jong als oud, maar wil je daarvan profiteren dan moet je beseffen dat het spel dat je per generatie moet spelen verschilt. Fysieke winkels en webshops spelen als kanaal een zeer belangrijke rol in de klantreis van de sporter voordat ze tot een aankoop overgaan. Geen van de kanalen is dominant. Wanneer ingezoomd wordt op generaties zijn er wel duidelijk verschillen. Online heeft de overhand bij de jongere generaties en de fysieke winkel domineert bij de oudere generaties.

Data verzamelen en gebruiken

Om analyses te kunnen maken die jou antwoorden kunnen geven moet je data hebben. Leg ze vast, deel ze, wordt deelnemer in data pools zoals de INretail Sportmonitor. Bespreek deze data met de stakeholders in jouw omgeving, werk samen, stel vragen en kom tot nieuwe inzichten. Maak je team en je klanten onderdeel van een continue bron voor jouw keuzes. Samen weet je meer en kom je verder.

Drie tips

  1. Analyseer je omgeving 
    Wat is het (online) winkelaanbod? Welke clubs zijn goed bezig? Wat zie je om je heen gebeuren? Doe je dan nog de goede dingen en bied je de juiste producten aan? Moet je nog steeds inzetten op voetbal, of kies je juist voor een kleinere sport die in populariteit groeit? Dit zijn allemaal vragen die je voor jezelf zou moeten beantwoorden.
  2. Analyseer je omzet
    Waar ben jij gegroeid of heb je ingeleverd? Kwam dat door je eigen keuzes of kwam het van buitenaf? Door dit soort zaken te analyseren kom je misschien tot een inzicht dat een categorie waar je weinig focus op hebt, toch voor een boost in je omzet kan zorgen.
  3. Trek conclusies 
    Kijk naar de veranderende markt, je eigen resultaten, bespreek het met je leveranciers en adviseurs pas je beleid en je aanbod daarop aan.

Download gratis meer informatie

Wil je meer weten over de sportmarkt? 

Download hier het hoofdstuk ‘Trends’ gratis

Wil je meer weten over de gehele sportbranche en alle andere thema’s? Vraag dan hier het volledige sportfocusonderzoek aan*.

* SPORTFOCUS 2022 is gratis voor leden van INretail, ANWR-Garant, FGHS en Euretco.

Dave Quadvlieg

Dave Quadvlieg

Branchecoördinator sport

Ik wil graag lid worden

Leden kunnen altijd rekenen op juridisch en zakelijk advies op maat, zij krijgen toegang tot een groot bestand aan voorbeelddocumenten en contracten, trainingen en evenementen.