Drukte in de woonbranche: 4x zo kan jij de drukte in de aan!

Drukte in de woonbranche: 4x zo kan jij het aan!

7 december 2020

De woonbranche draait op volle toeren. In 2020 realiseerde de branche een plus van maar liefst 14,8%! Waar we door de lockdown de orderintake zagen dalen, zien we met de huidige ontwikkelingen wel weer een stijgende lijn. Hoe zorg jij dat je de vraag aan kan?

Thuis is hot

Feit is dat alles draait om thuis: het is de veilige plek geworden waar we leven, werken en elkaar ontmoeten. Dat heeft geleid tot een enorm vraag naar woonproducten. Niet alleen bij de woonwinkels, maar ook bij de DHZ-zaken en tuincentra. Dit vraagt het uiterste van ondernemers in deze branches. Want alles wat verkocht wordt, moet ook bezorgd, geplaatst, gelegd en opgehangen worden. Om dit alles binnen de afspraken te realiseren die je met de consument hebt gemaakt, is een grote uitdaging.

Blijf communiceren

We krijgen nu vaker via CBW-erkend signalen van consumenten dat woonwinkels hun afspraken niet altijd nakomen. Vaak is er een goede reden voor, maar die wordt niet altijd gedeeld met de consument. Juist in deze tijden is communicatie met de klant en het managen van de verwachting essentieel. Hoe druk het ook is. Niets is vervelender dan dat er na een goed verkoopgesprek de levering en plaatsing niet conform de afspraken lopen. Daarom een paar handige tips hoe om te gaan met de drukte in de winkel.

4 concrete tips

  1. Houd rekening met de afspraken die je met de klant maakt en bouw wat extra speelruimte in.
  2. Houd nauw contact met je leveranciers zodat je goed zicht heb op levertijden en mogelijke leverproblemen. Merk je dat je gaat uitlopen of je afspraak met de klant niet na kan komen, laat dit dan direct weten aan de consument en zoek samen naar een passende oplossing.
  3. Zorg ervoor dat je altijd goed bereikbaar bent per e-mail en telefoon en eventueel WhatsApp en nog belangrijker: reageer tijdig op vragen van de consument.
  4. Doe geen concessies in de kwaliteit van de uitvoering, want dat kost uiteindelijk nog meer tijd (en geld).

Tot slot: deze tijd bied je als ondernemer de mogelijkheid om wellicht (extra) investeringen te doen. Doe deze ook, maar werk daarnaast ook aan de versterking van je weerstandsvermogen. Hoe de komende maanden zich gaan ontwikkelen is nog onduidelijk. Mocht de coronacrisis uiteindelijk ook echt de woonbranche raken,  laten we dan als branche ervoor zorgen dat we er klaar voor zijn en ‘fit’ de crisis ingaan.

Advies nodig?

Heb jij problemen om op tijd uit te leveren en weet je niet hoe je dit het beste kan aanpakken? Neem contact met mij op, ik denk met je mee!

Neem contact met mij op! Bel ons
Bert-Jan van der Stelt

Bert-Jan van der Stelt

Branchespecialist wonen

Ik wil graag lid worden

Leden kunnen altijd rekenen op juridisch en zakelijk advies op maat, zij krijgen toegang tot een groot bestand aan voorbeelddocumenten en contracten, trainingen en evenementen.