Een UitgesprokenZaak: "schuivende platen"

Een UitgesprokenZaak: “schuivende platen”

7 juni 2021

Bij de levering van een nieuwe keuken wordt de gloednieuwe vloer beschadigd. Wie betaalt de rekening? In ‘Een UitgesprokenZaak’ behandelen we cases waarin consument en ondernemer er samen niet uitkomen. Stichting UitgesprokenZaak.nl kan in zo’n kwestie uitspraak doen.

In deze kwestie beschadigen werknemers van een keukenbedrijf de net opgeleverde parketvloer van de klant. Hoe denk jij dat het zit?  

De klacht

Een consument koopt een keuken. In de documentatie informeert het keukenbedrijf dat de vloer goed moet worden afgedekt door de consument, om beschadigingen te voorkomen. Dat doet de consument, maar de vloer is toch beschadigd, ook omdat de werknemers ook elders in de woning zijn geweest waar geen bescherming lag.

De vraag

Moet de ondernemer de schade betalen? Ja of nee?

De feiten

De bindend adviseur zet de feiten op een rij.

  • De consument heeft de ‘route’ van de medewerkers met platen beschermd. Die schoven echter, waardoor de vloer toch is beschadigd.
  • Niet het hele huis was beschermd, maar de werknemers hadden elders niets te zoeken.
  • De parketvloer bleek volgens de deskundige zo kort voor het bezoek van de keukenmensen behandeld, dat de olie nog niet helemaal was uitgehard.

De uitspraak

Het oordeel is aan de bindend adviseur: moet de ondernemer de schade vergoeden? Nee, oordeelt de bindend adviseur. Dat de platen schoven en (daardoor?) de nog niet uitgeharde olie op de vloer beschadigd is, is aan de klant te wijten. In principe zou de schade op andere plaatsen in de woning wel voor vergoeding in aanmerking komen, maar omdat de olie nog niet was uitgehard heeft dit op zijn minst mede invloed op het ontstaan van de schade gehad.

Tips en weetjes

  • Wat de ondernemer goed heeft gedaan, is de klant informeren over de noodzaak om de klant de eigendommen te laten beschermen, met tips hoe dat moet gebeuren.
  • Klaarblijkelijk heeft de ondernemer de klant niet geïnformeerd (en misschien de parketteur ook niet) over de risico’s bij werkzaamheden van verschillende bedrijven die overlappen of te kort op elkaar zitten, waardoor schade onvermijdelijk is. Verse verf/lak/olie/stucwerk etc. is immers extra kwetsbaar.
  • Het verstrekken van goede informatie over de levering kan voorkomen dat er schade en geschillen ontstaan. Want het is leuk dat deze ondernemer gelijk heeft gekregen, maar beter is dat er geen schade ontstaat. Voorkomen is beter dan genezen!
  • Ons advies: kijk of je naar aanleiding van een geschil of andere situaties bij klachten je informatie/correspondentie nóg beter kunt maken. Een klacht kan zo een leermoment zijn!
Marjan Spronk

Marjan Spronk

Beleidsadviseur consumentenzaken

Ik wil graag lid worden

Leden kunnen altijd rekenen op juridisch en zakelijk advies op maat, zij krijgen toegang tot een groot bestand aan voorbeelddocumenten en contracten, trainingen en evenementen.