Binnenkort gaan wij in gesprek met minister Micky Adriaansens van Economische Zaken en Klimaat over de wettelijke garantie op producten in Nederland. Wij willen ons goed voorbereiden op dit gesprek en vragen jouw hulp. Stuur ons voorbeelden van klachten over oude producten en/of weigerachtige leveranciers. En vul binnenkort onze vragenlijst over de Nederlandse wettelijke garantie in.
De wettelijke garantie in Europa is 2 jaar, maar meer mag. Nederland en Finland hebben gekozen voor ‘wat de klant er redelijkerwijs van mag verwachten’. Daarbij is dus onduidelijk wanneer dat eindigt en bij producten met een lange levensduur leidt dat tot discussies met klanten én met leveranciers. Want binnen deze zogenaamde ‘conformiteitsperiode’ moet er gratis gerepareerd of vervangen worden. Dat is voor Nederland dus veel langer dan voor de omringende landen, dat vindt INretail niet eerlijk.
Vorige week was er in de Tweede Kamer een debat over de Nederlands consumentenbescherming. Met de komst van de EU-richtlijn ‘Right to Repair’ dreigt de last voor de Nederlandse detailhandel nog meer te verzwaren. Daarom stuurde INretail voorafgaand aan dat debat een brief naar verschillende Kamerleden waarin we de alarmbel luidden. Met succes, want hierdoor vroeg PVV-kamerlid Rachel van Meetelen aandacht voor de problemen rondom de wettelijke garantie. Minister Mickey Adriaansens van Economische Zaken en Klimaat heeft toegezegd met ons te willen praten.
Laat je horen!
Ter voorbereiding van het gesprek met de minister vragen wij jou om schrijnende voorbeelden van klachten over (zeer) oude producten en/of weigerachtige leveranciers aan ons te melden. Daar heeft de minister ook om gevraagd.
Binnenkort ontvang je van ons ook een vragenlijst over wettelijke garanties, zodat we meer cijfermatige informatie kunnen leveren. We willen weten wat de Nederlandse onbepaalde wettelijke garantie voor jou betekent en of de wetgeving voor jou duidelijk is. Ook stellen we vragen zoals: Heb je veel discussie met klanten over oudere producten? Hoe steunt jouw (Nederlandse of buitenlandse) leverancier je in klachten op oudere producten? Hoeveel kost het jou als jouw leverancier je niet steunt en durf je het dan hard te spelen? En zo niet, waarom niet?
Jouw input nemen we mee om de minister een goed beeld te geven van hoe moeilijk het is voor winkeliers én consumenten door de ingewikkelde regels. Maar ook hoeveel geld dat de Nederlandse detailhandel kost vergeleken met hun concurrenten elders in Europa. Uiteraard doen we dit anoniem.
Vul de vragenlijst in zodra wij deze met je delen en stuur alvast je verhalen en voorbeelden naar Marjan Spronk via mspronk@inretail.nl. Hoe meer verhalen, hoe beter!