Leveringsproblemen in de woonbranche

Leveringsproblemen in de woonbranche

18 mei 2021

In toenemende mate krijgt INretail signalen van leveringsproblemen in de woonbranche. Ook fabrikanten die eerst nog de normale levertijden konden aanhouden, krijgen nu te maken met de gevolgen van corona. Dat kan zijn een lockdown in het productieland, zieken, maar steeds vaker zijn materialen simpelweg niet leverbaar. Dat betekent dat jouw klant langer op zijn bestelling moet wachten. Hoe ga je hiermee om? En hoe zit dat eigenlijk met overmacht, heb je dan uitstel? En tot wanneer?

Tekort aan grondstoffen

Er is een groot tekort aan grondstoffen zoals hout, schuim en textiel. De prijzen van deze grondstoffen blijven stijgen en is er ook nog eens een tekort aan containers. Daarbij is de verwachting dat deze situatie niet op de korte termijn opgelost kan en gaat worden. Nu al voeren fabrikanten prijscorrecties door en is het de vraag hoe we als branche omgaan met deze situatie. Kortom veel onzekerheid, zeker ook als het gaat om levertermijnen. Daarom is het belangrijk dat je je als ondernemer bewust bent van deze ontwikkeling op de langere termijn.

Communicatie met de klant

In deze onzekere tijd is het goed dat je proactief en transparant bent naar jouw consument. Een aantal tips:

  • Houd nauw contact met je leveranciers en vraag om eerlijke en reële levertijden.
  • Wees bij verkoop eerlijk over de onzekerheid. Geef aan wat de op dat moment bekende levertijden zijn, maar geef ook aan dat, net als bij jouw collega-bedrijven, er grote levertijdvertragingen zijn in de branche. Leg ook uit hoe dat komt: lockdowns en zieke of wegens quarantaine niet beschikbare werknemers, een schrijnend tekort aan grondstoffen en basismaterialen, tekort aan containers en vervoersbeperkingen, hier of in productielanden elders in de wereld.
  • Noteer ruime levertijden op je order. Geef bijvoorbeeld aan: normale levertijd ca. 6-8 weken, o.v.v. corona-vertraging + 8 weken. Wanneer je geen eind aangeeft, dan is de kans niet groot dat je een ontbinding kunt tegenhouden. Van een klant kun je immers niet verwachten dat hij eindeloos wacht.
  • Belangrijk is dat jouw klant vertrouwen blijft houden in de levering en in jou. Dat betekent dat je de klant pro-actief op de hoogte houdt van de ontwikkelingen. Als je alleen reageert op vragen van klanten, dan is dat niet goed voor het vertrouwen.
  • Blijf in je berichten aan klanten begrip vragen voor de omstandigheden en, omgekeerd, toon begrip voor de vervelende situatie van de klant.
  • Omdat wij snappen dat klanten soms gaan twijfelen of het bestelde nog komt, hebben wij een voorbeeldbrief/-bericht voor jouw klanten gemaakt, om hen actief te informeren. Je kunt deze brief verder toespitsen op de klant of algemeen houden. Daarnaast hebben wij op de website van CBW-erkend een aantal FAQ’s toegevoegd over de uitlopende levertijden.

Financiële tips

  • Maak gebruik van de uitstelregelingen wanneer dat noodzakelijk is. Denk ook aan aanbetalingen conform de CBW-erkend voorwaarden.
  • Vraag tijdig de steunmaatregelen aan zoals NOW en TVL. Mochten deze achteraf toch niet nodig zijn, dan kunnen deze bedragen weer teruggestort worden.
  • Mocht je extra ingekocht hebben door de dreigende schaarste, zorg ervoor dat je voorraadverzekering op het juiste niveau is.
  • Werk met een dynamische liquiditeitsprognose die je dagelijks kunt aanpassen naarmate je meer zekerheid hebt over leveringen.

Advies nodig?

Heb je vragen over hoe jij het beste kan omgaan met deze uitlopende levertijden? Neem dan contact met mij op, ik denk graag met je mee.

Neem contact met mij op! Bel ons
Bert-Jan van der Stelt

Bert-Jan van der Stelt

Branchespecialist wonen

Ik wil graag lid worden

Leden kunnen altijd rekenen op juridisch en zakelijk advies op maat, zij krijgen toegang tot een groot bestand aan voorbeelddocumenten en contracten, trainingen en evenementen.