INretail krijgt veel vragen van werkgevers hoe het zit met de loondoorbetaling tijdens winkelsluiting. Daarom delen we nog een keer deze informatie.
Weet dat we ons realiseren dat de situatie waarin jouw bedrijf verkeert voor heel veel spanning en stress zorgt, omdat er nauwelijks omzet is en je kosten onverminderd doorlopen. Echter aan te late loondoorbetaling hangen allerlei negatieve juridische consequenties, waaronder een boeterente. Je bent namelijk verplicht om het loon ook tijdens de verplichte winkelsluiting door te betalen. Welke uren je moet doorbetalen, is afhankelijk van het contract.
- Is er een contract met een vast aantal uren? Dan dienen die uren uitbetaald te worden.
- Wanneer jullie medewerkers werkzaam zijn op basis van een bandbreedte contract dan geldt dat de basisuren dienen te worden uitbetaald.
- Bij een min-max contract moet ten minste het minimaal aantal afgesproken uren worden betaald.
- Is er sprake van een oproepovereenkomst? Dan hangt het er vanaf of er variabel wordt gewerkt, of dat er door de maanden heen een vast patroon is ontstaan.
Indien er in de afgelopen 3 maanden een vast arbeidspatroon is ontstaan, dan geldt er een rechtsvermoeden van arbeidsomvang voor de gemiddelde arbeidsduur van de afgelopen 3 maanden. Dit heeft tot gevolg dat de medewerker de uren die hij de afgelopen 3 maanden gemiddeld heeft gewerkt, krijgt uitbetaald. Dit geldt overigens ook als er een vast patroon is ontstaan bij een min-max contract.
Is er geen sprake van een vast patroon, maar is er wel al een planning gemaakt? Dan geldt dat de ingeplande uren wel dienen te worden betaald.
Twijfel je of zou je in overleg met je medewerkers of de personeelsvertegenwoordiging andere afspraken willen en kunnen maken? Neem dan eerst contact op met de afdeling Ondernemersservice via 088 973 06 00 of info@inretail.nl.