Geen vraag te gek
088 973 06 00

INretail in gesprek met platformpartner?

De week van Jan Meerman | week 50 | 2019

De week van Jan Meerman | week 50 | 2019

Terwijl Albert Heijn op Schiphol zijn eerste experiment begon met een robotsupermarkt, zonder kassa’s, scanners of mensen, vlogen wij met het bestuur van INretail naar Berlijn. In anderhalve dag zou Harry Bijl ons meenemen langs de meest progressieve retailplekken van de Duitse hoofdstad en wachtte ons een bezoek aan Zalando. Op het hoofdkwartier van de onlinebeursgigant zouden we een rondleiding krijgen en in gesprek gaan met Dr. Carsten Keller, verantwoordelijk voor Connected Retail binnen deze firma. Waarom ik überhaupt mijn licht heb laten schijnen bij deze onlinebeursgigant, wil ik verderop in de column duidelijk maken. Want wat heeft het INretail-bestuur te zoeken bij een organisatie die door de traditionele retail gezien wordt als een new kid on the block, die het spel heel anders speelt dan gebruikelijk.

In de Harvard Business Review las ik dit voorjaar een interessant artikel over het tijdperk waarin we ons begeven: The Age of Continues Connection (de eeuw van permanente (ver)binding). In het achtergrondverhaal wordt een aardverschuiving beschreven van bedrijven die een veel diepere band opbouwen met hun klanten dan ooit tevoren. Dat doen ze met behulp van nieuwe technologieën die ‘veelvuldige, wrijvingsarme, op maat gemaakte digitale interacties mogelijk maken’. In plaats van te wachten tot klanten bij hen komen, richten bedrijven zich op hun behoeften op het moment dat ze zich voordoen en soms zelfs eerder, stelt Harvard Business Review. Klanten krijgen daardoor een drastisch verbeterde ervaring en bedrijven kunnen op die manier de operationele efficiëntie vergroten en de kosten verlagen. Volgens de redactie van het universiteitsmagazine leidt dit tot vier zogeheten Connected Strategies, oftewel bindingsstrategieën.

Het gaat te ver om deze alle vier te beschrijven, maar de Connected Retail-strategie van Zalando is gebaseerd op het basisprincipe van Harvard Business Review. Dat werd me snel duidelijk in het gesprek op het hoofdkantoor van de Duitse onlineonderneming. Daarbinnen heeft Zalando het plan opgevat om uit te groeien tot ‘the starting point in fashion’.

Wat Spotify is voor muziek en Netflix voor films en series, wil Zalando worden voor kleding, schoenen, sportwear en beauty. Kortgezegd: klanten een oneindige en onverwachte winkelervaring geven op elk gewenst moment.

In 2018 behaalde de beursgenoteerde firma een omzet van 5,4 miljard euro en trekt op dit ogenblik zo’n 300 miljoen bezoekers per maand.

Blijft de vraag: wat heeft het bestuur van INretail daar te zoeken?

Laat ik het omdraaien: waarom niet? Want hoeveel bruikbare antwoorden heeft de traditionele retail gevonden op de platformeconomie? Terwijl de kracht van platforms als Zalando, Amazon en AliBaba ieder jaar zienderogen toeneemt.

Wat we in ieder geval hebben opgestoken in Berlijn is dat een succesvolle platformorganisatie als Zalando de fysieke retail ziet als een onontbeerlijke schakel in hun Connected Retail-strategie. Zonder winkelstraat, geen ultieme verbinding met de klant, is hun overtuiging. Daarom is een eventuele samenwerking met Zalando op z’n minst in overweging te nemen. Simpelweg omdat een eigen platform zoals de BOVAG dat heeft opgezet - voor de aangesloten garagehouders - voor ons niet haalbaar is.  

Ook Nederlandse banken zijn inmiddels in zee gegaan met de new kid on the block in de financiële sector: Apple Pay. Tot afgelopen zomer was zo’n samenwerking ondenkbaar. Maar omdat Apple Pay bij iPhone-gebruikers was geïnstalleerd, konden de grote banken niet meer om Apple heen. Gevolg: in nog geen vijf maanden tijd wordt bijna 10 procent van de contactloze betalingen in winkels gedaan met een smartphone of wearable. De banken nemen op de koop toe dat ze hiervoor marge moeten afstaan aan Apple. Ze maken er zelfs reclame voor.

De vraag is wat dat voor ons betekent?

Jan Meerman

Regelmatig plaatsen ondernemers een reactie op mijn column. Leden ontvangen altijd een persoonlijk bericht op het mailadres dat wordt ingevuld.

Delen

Reacties

Marion Dinsdag, 17 december 2019
Natuurlijk kijkt iedereen naar de toekomst, en hoe dit zo goed mogelijk in te vullen voor zijn/haar onderneming. Maar elke keer opboksen tegen de winkelketens valt niet mee als kleine ondernemer. Waarom wordt er niet gekeken naar al die talloze acties die men voert waardoor de kleine ondernemer bijna genoodzaakt is mee te gaan? Heet dat niet, stikken of slikken? Heel jammer dat de grote ketens het voor het zeggen hebben. Waarom geen vaste regelgeving in Nederland net als in België en Duitsland? 2 data’s per jaar waarin je in de sale mag. Verder normale prijzen hanteren de rest van het jaar zodat ieder zijn brood kan verdienen. En nee.. grote ketens, geen gratis verzending om t aantrekkelijk te maken.
Wil van Kerckhoven Zaterdag, 14 december 2019
Door de houding en toenadering van Inretail naar Zalando overweeg ik mijn lidmaatschap bij Inretail ( als kleine zelfstandige ) op te zeggen. Mijn belangen wordt ondergeschikt en uit het oog verloren.
Marcel Emmen Woensdag, 11 december 2019
Beste Jan, Was het een leuke rondleiding of een serieus gesprek? Als het het laatste is dan zou je verwachten dat voorafgaande aan het bezoek je meer had verdiept in Zalando. Had je dat gedaan dan had je niet geschreven: dat we in overweging zou moeten nemen om ons aan te sluiten bij Zalando of dat Zalando zegt fysieke retail onontbeerlijke voor hun is. Als je naar de voorwaarden van Zalando kijkt om mee te mogen doen https://www.zalando.nl/partnerprogramma/ en de provisie die ze opleggen van 25% dan zou je snel tot de conclusie komen dat kleine zelfstandige ondernemers geen enkele kans maakt en z'n eigen graf graaft. Tenzij je in deze column even de kleine winkelier bent vergeten en het hier alleen hebt over de echt grote jongens en leveranciers/merken zelf. Als laatste het geval is dan kun je mijn opmerkingen als niet verstuurd beschouwen
Sanne Roovers Dinsdag, 10 december 2019
Beste Jan, wat interessant dat je bij zalando bent langsgegaan. Ik heb daar destijds mijn stage mogen volbrengen en was toen al getuige van de gevorderde ontwikkelingen op de online markt. Destijds waren er ook genoeg problemen te benoemen waar de organisatie tegen aan liep. Ik ben benieuwd of je daar ook inzicht in hebt verkregen. Met vriendelijke groet, Sanne Roovers A. Holland Schoenen Nijmegen
Danny Borremans Dinsdag, 10 december 2019
Beste Jan Meerman, ik lees u columns altijd aandachtig en met veel plezier. We hebben een kleine schoenenzaak gericht op comfort. Ik maak me inmiddels niet meer druk om het online geweld van de Zalandootjes , wehkampjes en Bollekommetjes. Er zijn gelukkig nog heel veel klanten die persoonlijke hulp fijn vinden in een winkel. Het enige waar ik me wel aan stoor. Dat de leveranciers steeds vaker ( bijvoorbeeld van Bommel) de samenwerking zoeken met deze partijen en daardoor de "regie" kwijt raken over hun eigen merk. Waardoor er een overkill is aan schoenen die uiteraard bij het minste of geringste afgeprijsd gaan worden. Wordt het geen tijd om leveranciers een spiegel voor te houden?

Reageer