Geen vraag te gek
088 973 06 00

Marktontwikkelingen vragen om herpositionering

De week van Jan Meerman | week 21 | 2019

De week van Jan Meerman | week 21| 2019

Over een paar weken ga ik wandelen in Italië, in de vallei van Aosta. Wie graag aan deze vorm van ontspanning doet, weet dat je tegenwoordig bij Walker Wandel Walhalla moet zijn. In geen enkele andere winkel vind je zoveel wandelgeluk als daar. Zeldzaam is hun collectie wandelboekjes en -kaarten, onovertroffen het advies voor schoenen en iedere keer als ik er ben, verbaas ik me over de verrassingen in hun collectie. Of het nu de van Alpacawol gemaakte voetbedjes zijn, of de Bretonse, Noorse en Ierse schipperstruien. Alles is uniek en heeft een verhaal.

Dit weekend was ik er voor een lezing van een bekende journalist die over zijn nieuwste wandelboek kwam vertellen. Ben je lid van de Walker Club, dan mag je voor dit soort evenementen gratis aanschuiven. Je ontvangt bovendien korting op een lunch in de ‘Johnny Walker’. Dat is het cafégedeelte van de winkel, waar je lunches geserveerd krijgt met dagverse producten van boeren uit de omgeving. Die hoef je niet meer af te rekenen bij de kassa, ze worden automatisch afgeschreven als je de winkel uitloopt.

Alsof iets is afgepakt

Ik dagdroomde over dit winkelconcept toen vandaag zo’n 250 sportprofessionals uit de retail bijeen waren voor de presentatie van Sportfocus 2019, een onderzoek naar onder meer koopgedrag in de sportdetailhandel. Hieruit blijkt dat aankopen van functionele sportartikelen de afgelopen drie jaar met 27 procent steeg, maar dat sportzaken in dorpen, wijken- en winkelcentra nauwelijks van die groei hebben geprofiteerd. Daarentegen gingen internationale ketens, brandstores, online shops en supermarkten ermee aan de haal. Althans, zo wordt dat ervaren door de traditionele spelers in de markt, die geneigd zijn te denken dat ze iets is afgepakt waar ze recht op hadden.

Ondertussen lijken ze doof voor de seismische dreunen in de markt die mede dankzij de groei van de individuele sporten worden veroorzaakt. De sport die nog steeds verantwoordelijk is voor het grootste deel van de omzetgroei is fitness. Met op de tweede plek hardlopen/joggen/trimmen en als derde wandelen & wandelsport. Samen zijn deze drie goed voor 46 procent van de Nederlandse functionele sportartikelenverkoop. Wintersport komt daar als snelle groeier achteraan (plus 9 procent), gevolgd door wielrennen, schaatsen, mountainbiken, klimmen, bergwandelen en dansen.

Wat dat betekent? Enorme kansen voor de retailer. Tenminste als je het lef hebt om keuzes te maken en ervan overtuigd bent dat de winkel geen plek meer is waar je dingen koopt, maar waar je naar toegaat om kundig te worden geïnformeerd en vermaakt. Zo kwam ik ook op Walker Wandel Walhalla, een fantasieconcept dat is gebaseerd op Rapha: een gouden winkelformule voor fietsfanaten.

Maatwerk plan

Inmiddels weten we dat veranderend consumentengedrag zich het eerst manifesteert in de sportretail. Daarom heeft iedere sportzaak vanmiddag een bericht van ons ontvangen om met een team van onze retaildeskundigen te kijken naar zijn of haar kansen. Zodoende willen we tot een maatwerkplan komen voor de herpositionering, of misschien wel het advies uitbrengen te stoppen. Op basis van de succeservaringen, gaan we deze service voor alle leden aanbieden. Want de kansen zijn er, je moet alleen de goede richting op wandelen.

Jan Meerman

Download rapport Sportfocus 2019

Regelmatig plaatsen ondernemers een reactie op mijn column. Leden ontvangen altijd een persoonlijk bericht op het mailadres dat wordt ingevuld.

Delen

Reacties

Ad van Antwerpen Donderdag, 23 mei 2019
Je hebt helemaal gelijk Jan! Doet me denken aan een column die ik januari 2016 !? schreef voor Sportpartner. https://www.adekwaad.nl/veranderen_of_verliezen/ Ben bang dat ook jouw mooie column "paarlen voor de zwijnen" blijken te zijn....
Woensdag, 22 mei 2019
gelieve mij op te nemen in de nieuwsbrief colomn van Jan Meerman
Hans van Gent Dinsdag, 21 mei 2019
Beste Jan, een Wandel Walhalla is er al ! Kom eens op de koffie in het Zwerfkei Outdoor & Travel Centre te Woerden ! Geen zin om dan na afloop lopend het mooie Groene Hart te verkennen, leen dan gratis een van onze twintig Santos klantfietsen en maak een mooi tochtje!
Bart van de Rijt Dinsdag, 21 mei 2019
Mooi stuk Jan, al blijft begrijpend lezen voor sommige mensen toch lastig (zie reactie Judith). Je schets een beeld dat door meerdere mensen binnen Inretail al eerder als mogelijkheid is geopperd, al ben ik van mening dat niet in elke branche de mogelijkheid bestaat om mensen zo aan je te binden, vanwege het simpele feit dat de aankoopmomenten te ver uit elkaar liggen. Denk, zoals in mijn geval, aan de beddenbranche. Natuurlijk kun je in meer klantcontact creëren met bijvoorbeeld een uitgebreid assortiment beddengoed, maar daar zitten wel voorwaarden aan als bijvoorbeeld een gunstige looproute, vrouwelijke medewerkers (veel mannen hebben minder feeling met beddengoed of zijn slecht met kleuren) en grote budgetten. In de situatie dat je winkel niet in een koopzone gesitueerd is wordt dat al een stuk moeilijker, zeker met enkele grote centra om je heen en het intense aanbod online. Maar ik ben wel overtuigd van de noodzaak om te specialiseren en daarom vind ik de stap van Dennie van Herwijnen een logische maar wel een hele moedige!! Ik kijk uit naar de uitslagen van de test met de maatwerkplannen in de sportretail. Wanneer het goed functioneert wil ik daar graag gebruik van maken in mijn 'tak van sport'. Groet, Bart.
Dennie van Herwijnen Maandag, 20 mei 2019
Beste Jan, je hebt weer een interessant en aantrekkelijk artikel geschreven. Ik kan alleen maar toegeven dat keuzes maken essentieel is om je te kunnen onderscheiden. Toevallig heb ik een paar jaar geleden de keuze gemaakt om mij te specialiseren als wandelspeciaalzaak. Van origine zijn mijn ouders een dumpzaak begonnen. Deze hebben zij in hun tijd getransformeerd tot kampeerwinkel en vervolgens een outdoor zaak. Ik heb het overgenomen als outdoor zaak met assortimentsgroepen uit het verleden (kamperen en dump artikelen). Omdat er geen heldere visie was en te veel gekeken werd naar welke klantgroepen wij allemaal blij wilden maken konden wij ons niet echt onderscheiden. Zodoende heb ik een paar jaar geleden mijn klanten gevraagd wat zij van ons vinden, wie wij zijn, waar wij sterk in zijn en waar wij ons in moeten verbeteren. Aan de hand van de reacties ben ik tot de conclusie gekomen dat wandelen het gene is wat het meeste raakvlakken heeft met mijn klanten en dat hier ook de meeste kansen liggen. Vandaar de logische keuze gemaakt om te gaan specialiseren tot wandelspeciaalzaak. Maar wat wellicht het lastigste is voor een ondernemer, is het afscheid nemen van bepaalde assortimentsgroepen en dus ook doelgroepen (klanten). Want je wilt niemand teleurstellen. Maar wat je dan mist is duidelijkheid. Niet alleen voor je klanten, maar ook voor je personeel en jezelf. Ongeveer anderhalf jaar geleden heb ik gelukkig dit herkend en erkend. Wij hebben afscheid genomen van alles wat niets te maken heeft met een wandelspeciaalzaak en daar ben ik onwijs blij mee. Je raakt veel klanten kwijt, maar door je duidelijkheid krijg je er nog meer voor terug. Het is ook veel makkelijker keuzes maken. Mijn advies aan iedereen: kijk waar je je in kunt en wilt onderscheiden. Maak een plan en maak het helder. Ga gewoon aan de slag en wacht niet tot het af is, want het is nooit af. Het is een proces wat je ingaat die je continu kunt en moet veranderen. Als dingen aanslaan krijg je daar energie van. Als dingen niet aanslaan is het geen teleurstelling, maar een leermoment. Stapje voor stapje zie je op deze wijze je droom werkelijkheid worden. Dat is waar ondernemen om draait!
Marc Maandag, 20 mei 2019
Leuk om Rapha als voorbeeld te noemen, maar die verdienen in de winkel ook geen geld.....
R. Roel Wolbrink Maandag, 20 mei 2019
Goed artikel. Kies en wordt gekozen.
Judith Maandag, 20 mei 2019
Beste Jan, Goed artikel! Ik ben even nieuwsgierig.. waar is het ‘Walker wandel walhalla’? Ik vind ze niet op google of Facebook.. groetjes, Judith

Reageer