Geen vraag te gek
088 973 06 00

Angelsaksisch denken gaat onderuit

De week van Jan Meerman | Week 44 | 2018

De week van Jan Meerman | week 44 | 2018

Ik hoop dat de droom die Marcel Boekhoorn heeft voor de Hema wordt waargemaakt. De overname van het merk beschouw ik als één van de vier duidelijke signalen, dat we de Angelsaksische aandeelhoudersmentaliteit in dit land beu zijn. Laatst vertelde een ondernemer wat het voor hem heeft betekend om een aantal jaren voor het private equity bedrijf Lion Capital te werken, zeg maar de hogeschool van het Brits/Amerikaanse denken. Hij kwam met de volgende straffe vergelijking: “Eerst vragen ze of je kunt schrijven, daarna met welke hand je dat het beste doet, vervolgens amputeren ze de andere hand, hakken drie vingers van de resterende af en snijden de duim- en wijsvinger weg tot op het laatste kootje met de mededeling dat je je daarmee ook prima kunt redden.”  

Tweede aanwijzing

Veel abstracter, maar niet onbeduidender, vind ik het tweede teken. Dat is het MKB-actieplan van het ministerie van economische zaken, waarin 200 miljoen euro is gereserveerd voor digitale innovatie en zwart op wit de ambitie staat om een gelijk speelveld te creëren voor alle retailers die online ondernemen. “In de onderhandelingen met de Europese Commissie zet ik mij in voor een eerlijke en transparante relatie. Dit draagt bij aan een goedwerkende platformeconomie waar ondernemers en consumenten van profiteren en voorkomt dat veelal kleine ondernemers in het nauw worden gedreven,” laat staatssecretaris Monica Keijzer in het beleidsstuk noteren. Daarmee bedoelt ze dat het afgelopen moet zijn met de ongebreidelde opmars van onlinegiganten als Zalando, Alibaba en Amazon, die hun marktpositie te danken hebben aan oneigenlijke belastingconstructies, privileges, privacy-schendingen en uitbuiting van werknemers.

Derde aanwijzing

De derde aanwijzing voor de maatschappelijke druk op het Angelsaksische model haal ik uit de nationale verontwaardiging over de delegatie supercommissarissen die bij premier Rutte op de koffie mocht komen. Het publiek pikt het eenvoudigweg niet meer, dat beursgenoteerde ondernemingen zich zo makkelijk toegang kunnen verschaffen tot de politieke macht, zo min mogelijk belasting betalen en desondanks wel willen meeprofiteren van de publieke zaak.

Toch kwam de meest heldere indicatie voor die druk op het oneerlijke speelveld van Eurocommissaris voor mededinging Margrethe Verstager. Vorige week kondigde de Deense politica aan een einde te willen maken aan de bevoorrechte positie van onlinegiganten, die van buiten de EU handeldrijven in de lidstaten. Voor pakketjes onder de 22 euro hoeven zij tot vandaag de dag geen invoerrechten noch btw te betalen. Voor 1 januari 2021 moet dat afgelopen zijn. Een datum die een EU-land op eigen houtje mag versnellen. In de lobby hebben we dat signaal al afgegeven: liever vandaag dan morgen. 

Jan Meerman

Ps. Ik ben benieuwd hoe jij denkt over verkopen via online platforms. INretail onderzoekt dit, houd je mailbox in de gaten!

Delen

Reacties

Ton Witjes Woensdag, 31 oktober 2018
Beste Jan, Wij (mijn vrouw en ik) bzijn oud-franchisers bij Hema, opgevolgd door onze zoon. 1. waarom moeten nieuwe (euro-regels) van de Eurocommissie Mededinging weer zo lang op zich laten wachten 2. ik snap dat online winkelen niet meer is terug te dringen en als de consument dat wil heb je je als retailer maar aan te passen. Maar dan wel op een gelijk speelveld. Wij houden ons aan alle opgelegde milieuregels! Maar de Zalando's en Amazon's en anderen mogen tegen alle milieuregels in, pakjes, nee grote pakketten met veel lucht en (milieuverontreinigend) plastic versturen met heel veel (veelal met milieuverontreinigende diesel) -auto's. Dan wordt als ik het goed weet 35% weer met dezelfde verontreinigende diesels terug gestuurd! Hoezo moeten wij in Nederland de Europese milieunormen gaan halen? Wanneer treedt de regering c.q. het Europese parlement hier tegen op? Met vriendelijke groet, Ton Witjes
Peter Schutz Dinsdag, 30 oktober 2018
Marcel Boekhoorn: Saab,McGregor,Gaastra??? De geschiedenis herhaald zich?
Jan Mes Dinsdag, 30 oktober 2018
Jullie zijn te laf om mijn reactie te plaatsen
Pieter Lap Dinsdag, 30 oktober 2018
Ik vind on-line onnodig als je voldoende toevoegt kan het met winkels alleen. Ik heb 5 winkels en maak alweer 4 jaar winst. Het kan als je alles wegsnijdt aan luxe en overbodigheid. Er is 1 grote MAAR, de huren zijn te hoog en daar gaan de winkels kapot aan. Eigenaren veelal in de quote 500 vragen teveel per vierkante meter en verhuren in veel te grote oppervlaktes. Huisvestingskosten ver boven 10% vd omzet en zeg maar dag met je kledingzaakje. Daarnaast zie ik liever meer steun voor het in dienst houden van oudere werknemers, want door hun rechten zijn ze te duur, terwijl de overheid ze die rechten gegeven heeft. Afnemen die rechten of beter compenseren graag, zeker de laaggeletterden en laagbetaalden. Succes allemaal!
peter raaijem Dinsdag, 30 oktober 2018
waarom hebben wij geen online platvorm dat moet toch te doen zijn beter mee doen dan klagen in retail doe iets we kunnen niet blijven toe kijken
Dick Brinksma Dinsdag, 30 oktober 2018
Het zal wat tijd kosten om weer vertrouwen te krijgen. Degenen die de hakbijl moesten hanteren zitten namelijk nog steeds op hun plek. De hakbijlen waren een beetje stomp. Toen ze sloegen deed het zeer maar de handen en vingers zitten er nog aan. Lion was vergeten een slijpsteen mee te geven. Ik wens dhr. Boekhoorn veel wijsheid toe.
Rick van der weijden Maandag, 29 oktober 2018
Beste Jan, In de afgelopen 15 jaar hebben de leden van de VAB (franchise vereniging van HEMA) mogen ervaren hoe het is om onder private equity te mogen renderen. De HEMA is in die jaren 2 keer verkocht en daardoor in andere private equity handen over gegaan. Desalniettemin hebben deze boefjes het nimmer voor elkaar gekregen de franchise vereniging een kopje kleiner te maken. Dankzij een destijds heel goed uit onderhandelt en steeds bijgewerkt franchise contract, een heel goede technische commissie samengesteld uit professionals, een goed georganiseerde franchise vereniging (VAB) en een fantastisch bestuur is het ons gelukt als eenheid bij elkaar te blijven en te overleven. Het geheim: Het warme bad van al drie generaties durende familiebanden, de collegialiteit, de saamhorigheid en het geloof in elkaar en het merk HEMA. Onze franchise vereniging is niet te koop voor geld, heeft een lange termijn visie, heeft vele werkgroepen onder zich welke hun kennis en kunde met elkaar delen, innovatie staat hoog in het vaandel en alle automatisering is met een aantal partners speciaal voor en door de VAB leden ontwikkeld. Het bovenstaande geeft nog maar eens aan hoe belangrijk het is om lid te zijn Branche vereniging Inretail. Je laat je vertegenwoordigen door een professionele partij met kennis van zaken op vele gebieden en waar je als klein of groot onderneming nog de warmte voelt van toen was geluk nog heel gewoon. vr. gr, Rick. Vr. gr, Rick.

Reageer