Geen vraag te gek
088 973 06 00

Belt vertelt: Technologie in de winkel, waar zet jij op in?

Nieuwe technologieën in de winkel, we hebben er de mond vol van en niet altijd in positieve zin. Toch gaan al die innovaties vaak hand in hand met experience en dus heeft het zeker zin. Maar de hamvraag voor elke retailer blijft: what’s in it for me?

Waarom openen steeds meer webwinkels tegenwoordig ook fysieke winkels? De reden is simpel. In fysieke winkels kunnen consumenten producten voelen, proeven, ruiken, horen en zien. Een klantervaring die online shoppen nauwelijks biedt. Kortom, ze kunnen het artikel van hun keuze aan den lijve ervaren.

Maar het zesde zintuig moet ook worden geprikkeld. En dat is het gevoel dat consumenten bij de winkel en de medewerkers hebben. Dit alles maakte het openen van fysieke winkels voor pure online spelers ineens interessant. Klantervaringen blijken immers een prima tool te zijn bij het triggeren, binden en vasthouden van consumenten. Iets waarmee ook grote online spelers nu de concurrentieslag aangaan.

Hybride winkels

Fysieke winkels werden nog niet zo lang geleden door die snel groeiende online spelers weggezet als retailfossielen. Maar kijk nu eens. Een glorieuze revival gloort. Zij het in een nieuwe, hybride vorm, want nog steeds fysiek, maar wel volgehangen met technologie. Ook de status van uitsluitend verkooplocatie verandert. De toekomst wordt bepaald door klantgerichte kennis en technologie die zich blijft doorontwikkelen. Hightech waaraan een fun-factor is verbonden, want consumenten willen ook in winkels meer beleven. Experience blijft een hot item. Consumenten geven steeds meer geld uit aan uitgaan, reizen en activiteiten en minder aan bijvoorbeeld kleding. Maar ze shoppen graag en, nog steeds, het meest in fysieke winkels.

Fun en gemak

Echter, als ze dan de keuze voor jouw winkel maken is fun alleen niet voldoende. Gemak in combinatie met een ruime assortimentskeuze hoort daar ook bij. Praktische digitale hulpjes die een koopbeslissing kunnen versnellen, worden onderhand wel een pré. Denk aan interactieve spiegels en bodyscanners in de paskamers. Of een online kiosk waarin je het volledige assortiment van merken kunt vinden. Zo kunnen consumenten in de winkel items passen en vervolgens digitaal de gewenste versie van dat item aanklikken, welke dan na betaling met de smartphone bij hen thuis wordt bezorgd.

Maar er is natuurlijk veel meer mogelijk. Zoals RFID (Radio Frequency Identification) chips die worden verwerkt in prijskaartjes om de voorraad en de verkoop bij te houden. Of waarmee diefstal kan worden opgemerkt.

Future of Shopping

Omdat al deze ontwikkelingen snel gaan en er in hoog tempo nieuwe innovaties worden gelanceerd, is het interessant om al deze toepassingen eens live aan het werk te zien in een winkelomgeving. Want voor al die technologische winkelhoogstandjes geldt voor elke retailer uiteraard ook: what’s in it for me? Voor wie antwoord wil krijgen op die vraag, organiseert INretail op 30 september een trip naar RetailDetail’s inspiratieplatform de Future of Shopping in Antwerpen, met daarna een tour langs enkele innovatieve retailconcepten in deze stad, onder leiding van Harry Bijl.

Een mooie gelegenheid om te zien én te ervaren welke technologische ontwikkelingen jou kunnen helpen om een innovatieve klantervaring te bieden in jouw winkel.

Meer informatie en aanmelden

Delen