Geen vraag te gek
088 973 06 00

Belt vertelt: Tijd voor de opruiming…van het huidige model

Wat in de moderetail al enige tijd een issue vormt, werd onlangs door Giorgio Armani nog maar eens in een publiek statement duidelijk gemaakt: het productiesysteem is rijp voor een reset.

Armani is niet de enige in de modewereld die pleit voor verandering. Al zijn de meningen verdeeld over wat er wel en niet veranderd moet worden. Maar dat die urgentie er is, werd ook in ons land door een aantal ondernemers en merken aangegeven. Om de stemming nu ook breder in de branche te peilen onderzoekt INretail samen met Modint en Q&A Insights & Consultancy hoe we het huidige model kunnen kantelen. Het is tijd voor een efficiëntieslag!

Overproductie en inflexibiliteit

Begin april, in een open brief aan het Amerikaanse WWD, schreef Giorgio Armani dat volgens hem de coronacrisis een unieke kans biedt om overproductie en de inflexibiliteit van de productieketen aan te pakken. De juiste kleding moet weer op het juiste moment in de winkels liggen.

Nu speelden dit soort vraagtekens binnen het modesysteem al enige tijd vóór de coronacrisis, maar ze lijken opeens een stuk urgenter geworden. Of je nu een global player bent of een local hero, elke retailer zal zich er nu van bewust zijn dat hij zijn netwerk en toeleveringsketen eens goed onder de loep moet nemen. Het proces van ontwerpen, inkopen, produceren, leveren en verkopen van producten - en het daarmee gepaard gaande geld- en goederenverkeer - kan in veel gevallen een flinke efficiencyslag maken.

De wensen van consumenten

Aangejaagd door de retailontwikkelingen in de afgelopen decennia, zijn veel merken en leveranciers meegegaan in de race om tussen seizoenscollecties door ook nog kleinere trendcollecties te leveren. Mede daardoor worden veel seizoensitems steeds eerder geleverd waardoor ze vaak al te vroeg in de winkels komen te liggen.

Daar komt bij dat het gedrag en de wensen van consumenten in rap tempo veranderen door de snelheid van trends en de digitalisering van het aankoopproces. Hierdoor moeten vooral multibrand retailers veel flexibeler gaan opereren om bij te blijven en in te spelen op die ontwikkelingen. Met het huidige systeem van voorgefinancierde collecties, die doorgaans al negen maanden van tevoren worden besteld, is dat niet zo eenvoudig. Want je moet maar afwachten of consumenten die artikelen tegen die tijd wel willen of dat ze aansluiten op het seizoen. Bovendien heb je zo weinig financiële ruimte om kort op de bal te kunnen spelen als de actuele situatie daar om vraagt.

Kortere processen

De oplossing kan liggen in het meer digitaliseren en daardoor verkorten van de productie- en inkoopprocessen. Kwalitatief betere collecties die sneller kunnen worden gemaakt en eventueel ook dichter bij huis. En bijvoorbeeld kleinere maandelijkse leveringen kunnen ook zorgen voor meer verversing en een actueler aanbod in de winkel wat betere doorverkoopcijfers genereert. Een cyclus die op een zodanige manier wordt ingericht dat er minder financiering ver van tevoren nodig is, wat leidt tot een optimalere cashflow in de sector.

Kortom, de leadtime van productontwikkeling en sales moet echt een stuk korter worden zodat in de winkels collecties kunnen worden aangeboden die passen bij de behoefte van de consument op dat moment. Niet eerder, niet later. Just in time!

We moeten hier iets aan doen. Het is tijd voor verandering. Voor de volgende inkoopperiode presenteren we met Modint en Q&A Insights & Consultancy het resultaat van ons onderzoek. Jouw input is belangrijk, help je mee?

Vul hier het vragenformulier in

Samen staan we sterk!

Delen