Geen vraag te gek
088 973 06 00

Belt vertelt: Werken aan weerbare modewinkels

Week 6 en 7 van dit jaar markeerden een historisch dieptepunt in de Nederlandse winkelstraten. Nog nooit was het aantal passanten zo laag. Het weer was weer eens de boosdoener. Dat volgt niet meer de wetten der natuur zoals we die ooit kenden en houdt consumenten weg uit winkels. Toch kun je als retailer op dit soort invloeden anticiperen.

Een hete, droge zomer gevolgd door een natte, stormachtige winter: twee seizoenen waarin weerrecords werden gebroken met de nodige gevolgen voor retailers. Vaak negatieve gevolgen, zoals bleek uit recente cijfers van de Nationale Shopping Index van Bureau RMC. Die constateerde dat na de traditioneel slappe eerste periode van een nieuw jaar ook nog in de normaal gesproken betere weken 6 en 7 het aantal passanten in de Nederlandse winkelstraten een historisch dieptepunt bereikte. Belangrijkste oorzaak: Ciara en Dennis. Die opeenvolgende stormen domineerden de weekenden, iets wat natuurlijk extra impact had op het winkelgedrag. Maar nooit eerder was dit zo ingrijpend.

Ander weerbeeld

Het klassieke weerplaatje dat we in ons hoofd hebben, voldoet niet meer aan de realiteit. De seizoenen houden zich niet meer aan de ‘regels’. Regenjacks en windbrekers in plaats van dikke jassen en warme sjaals, dat hadden consumenten deze winter vooral nodig gezien het weerbeeld. Hoe kun je dit weten als je de hele collectie al maanden van tevoren hebt ingekocht? Nou niet dus. Misschien is de urgentie er nog niet, maar wellicht is het toch verstandig om eens na te gaan denken over wat dit soort factoren in de toekomst voor effect kunnen gaan hebben op je business model.

Interessant businessmodel

Het brengen van niet-seizoensgebonden collecties is bijvoorbeeld al jaren een thema in de modewereld. Vooral duurzaam denkende merken doen dit als reactie op de voortrazende seizoenencyclus die ze achterhaald vinden. Waarom niet gewoon één doorlopende collectie voor alle seizoenen voeren met items die je regelmatig ververst?

Dit is ook voor retail een interessant businessmodel, want het maakt je minder afhankelijk van weersinvloeden, strak vastgelegde deelleveringen en te vroege opruimingen. Maar je kunt natuurlijk ook denken aan een hybride variant hierop waarbij je een aantal van zulke niet-seizoensgebonden merken in je winkelaanbod opneemt.

Die merken produceren bovendien doorgaans in kleine oplages dichtbij huis, waardoor ze meestal sneller kunnen anticiperen op microtrends of een specifieke vraag van consumenten. Zo spreidt je ook de risico’s met het oog op leveringsproblemen vanuit Azië. Hoe snel zoiets kan ontstaan, maakt de coronacrisis inmiddels wel duidelijk.

Ketenoverleg

Het businessmodel kan veel weerbaarder en duurzamer worden gemaakt door anders in te kopen, te produceren én te leveren. Dat kan met een slimmer ketenproces en door intensiever en flexibeler samen te werken met elkaar. Hoe? Wij onderzoeken vanuit het ketenoverleg hoe we dit kunnen vormgeven. Zo houden we een expertsessie voor retailers in samenwerking met onderzoeksbureau Q&A.

Wil je hier meer over weten of meedenken? Laat het mij weten via ebelt@inretail.nl of tel. 06 - 105 056 66.

Delen