Geen vraag te gek
088 973 06 00

Bijl blogt: De ‘nieuwste’ vorm van online verkopen

Vraag je mensen welke wensen en verwachtingen ze toerekenen aan verkoopmedewerkers, dan komt het meestal inhoudelijk neer op: enthousiast zijn, een actieve houding hebben, gastvrij zijn, toegankelijk zijn, begrip hebben, hulp bieden, daadkracht tonen, kundig zijn, kennis hebben, opmerkzaam, advies geven en steeds vaker snel en verbindend zijn.

Als je erover nadenkt is het best raar dat zoveel mensen dan kiezen voor de optie online kopen. Snelheid en een lagere prijs (vaak ook de perceptie) is datgeen wat online winkelen omschrijft. Daar is het overwegend allesbehalve persoonlijk. Behalve op sociale media, hoewel het daar meestal gaat over zenden en veel te weinig over betrokkenheid, tweerichtingsverkeer of dialogen.

Persoonlijke online klantreis

Toch zie je laatste tijd dat online verkopen ook steeds meer om mensen draait en minder om gelikte en geavanceerde webshops. De online verkoopsuccessen worden meer en meer bepaald door de directe inzet en contacten met mensen. Je ziet en voelt dat de behoefte aan een persoonlijkere aanpak toeneemt. Vaker worden contacten 1-op-1 onderhouden in een applicatie of chat-omgeving. Er worden meer video’s ingezet op allerlei plekken in de klantreis. Video’s zijn vaak korte story’s. Bij de geavanceerde vormen kan je vanuit de video direct naar een sales omgevingen gaan. Van inspiratie direct naar activatie.

Livestream sales

In China lopen ze vanuit technisch perspectief gezien jaren voor op ons. Zeker als het om online activiteiten gaat pakken ze het daar compleet anders aan. Natuurlijk hebben wij andere normen en waarden en een andere cultuur. Grappig om te zien dat ook in China bij de online verkopen de menselijke contacten steeds vaker centraal staan. De snelst groeiende vorm van verkopen is livestream sales. Je hebt het vast wel eens voorbij zien komen ‘Hoe mensen hun lichaam verkopen, zeg maar’. Kijk maar eens naar deze en deze voorbeelden, dat is vergelijkbaar en toch ook weer anders. In China is het al een miljarden business die snel groeit. Wil je meer inspiratie over hoe de retail zich beweegt richting 2030, volg ons dan!

Delen