Geen vraag te gek
088 973 06 00

Bijl blogt: een smart of blinddate?

Winkelen op afspraak is niet de heilige graal als het om het realiseren van omzet gaat. Het is wel dé kans om, onder de gegeven omstandigheden, zoveel mogelijk van je vaste klanten blij te maken. Het is, vooral nu, ook de kunst om daar als bedrijf maximaal van te profiteren.

Vol enthousiasme plannen ondernemers nu de verschillende timeslots in voor een winkelbezoek. Ik zie de mooiste voorbeelden voorbijkomen en de servicebereidheid naar potentiele kopers is enorm groot. Het is super om dit soort ondernemerschap te zien, zeker tegen het licht van het heersende Covid regime, dat allesbehalve ideaal is.

Consumenten blijken trouw te zijn aan hun lokale helden. Ik weet zeker dat bedrijven dit koesteren en er alles aan doen om waardevol te zijn en hun klanten zoveel mogelijk te pleasen. Dat is waar je als bedrijf het ook van moet hebben.

Consumenten zijn ook mensen die; van nature niet graag veranderen, zeer gesteld zijn op persoonlijke aandacht en waarvoor alles vooral moeiteloos en met het lekkere gevoel moet verlopen. Dat is altijd zo, nu ook en toch even anders. Het is niet ondenkbeeldig dat deze mensen bewust of onbewust andere verwachtingen hebben m.b.t. de invulling van hun timeslot moment.

Het zullen allesbehalve gesprekken en momenten as usual zijn. Daarom is het denk ik goed om in teamverband na te denken over verschillende werkbare scenario’s:

  • Hoe kan je mensen gericht en met het juiste gevoel helpen?
  • Wat kan je doen in de voorbereiding naar het winkelbezoek toe?
  • Kan je online al behulpzijn?
  • Wie is de juiste persoon voor die specifieke klant?
  • Hebben je beste klanten voorrang?

Allemaal zaken om goed over na te denken.

Geen verkoper wil een bezoeker het gevoel geven van tijd- of koopdruk. Geen winkel wil klanten teleurstellen of laten wachten of terugkomen in deze ongebruikelijke situatie. Klanten verwachten juist nu te slagen en vertrouwen erop dat de winkel de juiste aandacht, advies en oplossing zal geven. Daarom is een blinddate wellicht nu niet zo handig en kan je de afspraak maar beter smart maken en goed voorbereiden.    

Delen