Geen vraag te gek
088 973 06 00

Bijl blogt: Groene verkoopweken

Mijn beide opa’s hebben hun roots in de handel. De vader van mijn vader was, als vooroorlogse jongen, marskramer.

Met op zijn rug een bult vol handel trok hij vanuit Groningen Duitsland in. Hij leverde van deur naar deur producten af. Het was een mix van mensen verrassen en deels op bestelling meenemen. De vader van mijn moeder was zestig jaar stoffen inkoper bij een kleding groothandel in Winschoten. Hij voelde altijd feilloos aan wat mensen wilden hebben.

Twee manieren van werken

Wordt dit een verhaal over vroeger? Nee. Vroeger was het allemaal anders, niet perse beter toch? Ik denk zelf weinig aan zaken uit het verleden. Ik kijk bij alles liever vooruit. Toch is het leuk en nuttig om af en toe terug te denken en je af te vragen waarom het nu anders is of juist zo is gebleven. Dan ontdek je de leukste dingen.

In het licht van de online  verkoopactiviteiten en het bezorgen; kan je je afvragen wat is er nu werkelijk anders dan in de tijd van marskramer opa Harm Bijl. Wat hij deed was puur maatwerk leveren. Opa Sietso Strating voelde de trends aan en zorgde voor winkels dat ze konden putten uit grote voorraden. Nu noemen we dat samenwerken met je leverancier. Wat mijn opa’s ruim 100 jaar geleden al deden, is dus van alle tijden.

Ken de klantbehoefte

Ik herinner me de passievolle verhalen van beide mannen. Er werd commercie bedreven vanuit de relationele sfeer en het leveren van maatwerk. Opa Harm nam bestellingen op, vroeg naar behoefte en wist steeds beter wat hij de volgende keer kon verkopen. Opa Sietso begaf zich tussen de mensen en voelde aan welke stoffen hij moest inkopen. Bij hem draaide het om de relatie die hij had met de inkopers van de kant en klare producten.

Prijs en voorraad gedreven

Bedrijven die hun klanten niet kennen, geen maatwerk kunnen leveren, te grote voorraden hebben of sterk afhankelijk zijn van het verkopen verkoopvolumes, die hebben het marge technisch zwaar. Helaas zie je ook in deze tijd dat veel bedrijven vooral concurreren met de combinatie voorraad en lage prijs. Consumenten worden massaal bestookt met aanbiedingen. De seizoen uitverkoop hebben we zelf gecreëerd omdat mensen door kregen dat winkels voorraad problemen hadden. Mensen gingen steeds langer wachten op de lage prijzen. De Internet sales worden gedomineerd door permanent lage prijzen en aanbiedingen.

Terug naar oude tijden

Bedrijven willen alleen van je weten wat ze commercieel verder helpt. We zijn een target geworden en worden beschoten met hagel. De Single Day, Black Friday, Black Friday Week en Black Weekend aanbiedingen zorgen er voor dat mensen op termijn alleen nog kopen in actie periodes.

Gelukkig zijn er ondernemers die er alles aan doen om waarde te creëren voor hun klanten, die weten waar ze mensen gelukkig mee kunnen maken.

Groene verkoopweken

Ik hoop dat die ondernemers commercie kunnen blijven bedrijven met duidelijke, eerlijke en constante prijzen. Dat ze gewaardeerd worden door hun klanten vanwege het feit dat ze relevant zijn, het juiste product en de ultieme service. Is het duurzaam dat we weken van de leg zijn met het ombouwen van winkels en het hypen van een acties? Volgens mij kan je beter kijken hoe je je vaste klanten kan belonen, die trouw zijn en over het hele jaar veel bij je kopen toch?

Persoonlijk vind ik al die prijsacties niets! Geef mij maar groene verkoopweken!  

Delen