Geen vraag te gek
088 973 06 00

Bijl blogt: Heerlijk die vernieuwers!

Ik geniet als ik mensen of bedrijven tegen kom die echt iets bijzonders laten zien. Er zijn oneindig veel manieren hoe je een bedrijf kan organiseren.

Heerlijk als mijn nieuwsgierigheid wordt aangewakkerd door deze vernieuwers. Ik krijg het voorjaar in mijn kop en voel de vlinders in mijn buik.

Retail Richting 2030

Voor mijn Retail2030 presentaties gebruik ik regelmatig quotes van beroemde marketeers. Dat doe ik vooral om een gedachtegoed te verhelderen. Een van mijn lievelingen staat in het boek ‘Hoera ik heb een winkel’ en komt van Seth Godin: ‘Vind geen klanten voor je producten maar producten voor je klanten’. Het is zo’n quote waarvan je denkt: ‘Dat is logisch, wat is daar nieuw aan?’ Mijn brein gaat dan malen: ‘Hoe geef je daar vorm aan?’ Zo’n uitspraak klinkt namelijk in theorie zo simpel, in de praktijk blijft het een pittige opgave en uitdaging.

De Retail beweegt zich Richting 2030 naar een nieuwe league. Je kan gerust stellen dat we van 1ste klasse naar eredivisie spel gaan. Alles wordt realtime business. Er ligt een enorme uitdaging om veel meer maatwerk te gaan bieden in het bieden van aandachtgeven en afgestemde producten. Mensen willen de stress van het grote aanbod niet meer. Zoals recent beschreven door bureau Cross Marks, in hun rapport over inspirerende bedrijven: ‘Het gaat niet om verkopen, het gaat om verbinden’. Meer dan ooit zal het leven van mensen centraal staan en steeds minder gaan om het plat verkopen van spullen.

Mensen begrijpen en helpen

Bedrijven die toekomst bestendig zijn doen er alles aan om hun bezoekers en gasten in de spotlight te zetten. Ze begroeten, omarmen, verwennen, verrassen, koesteren en begrijpen mensen. Hun uitdaging is letterlijk doen wat Seth Godin bedoelt. Zij willen mensen helpen, op bases van de relevantie gezien vanuit het  potentieel gebruik van de producten.

Het gaat dan om zaken als waarvoor en wanneer heb je het nodig, hoe ga je het gebruiken en wat is belangrijk voor je? Je herkent het wel, de vraag achter de vraag. Alles komt de komende jaren nog meer in het teken te staan van de mens en wat die met producten wil, hoe, waar en wanneer deze ervaren moeten worden.

Vernieuwers verbinden

Zowel grote als kleine bedrijven denken nu hard na hoe ze met hun teams en de inzet van technologie mensen kunnen helpen en aan zich binden. Dat kan je op heel veel manieren doen. Je intuïtie als ondernemer gebruiken en aanvoelen wat bij je bedrijf, gasten, teamgenoten en producten past, dat is cruciaal. Het gaat in eerste instantie nooit om groot of klein of wel of geen budget. Als je gelooft in die noodzakelijke verbinding met mensen, dan laat dat concept je niet meer los en wil je aan de slag.

Een echte vernieuwer is het bedrijf H&M dat constant in staat is om nieuwe concepten te ontwikkelen. Zij voelen als geen ander aan in welke richting ze moeten ontwikkelen. Ik ga er niets over zeggen, ontdek het zelf en kijk maar eens bij een van hun nieuwe concepten en leer te begrijpen waarom ze dat zo doen. Bij  ItsaPark gaat het er letterlijk om dat klanten vanuit een vraag en behoefte worden geholpen aan specifieke producten. 

Delen