Geen vraag te gek
088 973 06 00

Bijl blogt: Het begint allemaal met motivatie en inspiratie

De retailtransitie waarin we verkeren vraagt om een bredere kijk op de markt en een creatievere aanpak.

Bedrijven moeten zich de komende jaren bekwamen in (digitaal) samenwerken en onderscheidende concepten met meer relevantie en betekenis in de klantreis. Het gebruik van producten meer centraal te stellen in plaats van het verkopen daarvan.  

Het belang van een lekker verlopende klantreis

Inmiddels start meer dan 70% van alle consumensen de klantreis online. Het aantal indrukken dat mensen opdoen, voordat ze uiteindelijk een dienst of product afnemen, groeit daardoor gestaag. Steeds vaker (vooral bij jongeren) worden goederen in bruikleen, huur of share modellen vermarkt. Dit maakt dat de perceptie over service, houdbaarheid en garanties in een ander daglicht komt te staan. Bedrijven die potentiële kopers zowel on- als offline goed faciliteren bewijzen zichzelf ook een goede dienst.

Google meldt dat mensen die zowel het on- als offline kanaal van een bedrijf gebruiken 23% loyaler zijn. Deze multigebruikers kopen zelfs 3x zoveel als mensen die alleen in de winkel kopen en 7x zoveel ten opzicht van de mensen die sec online kopen. Ervaringsdeskundigen spreken van een ‘seamless omnichannel ervaring’. Een doorlopende ervaring die steeds in een realtime moment plaats heeft. We spreken wel over ‘het nu moment’ van de klant. Om het nog concreter te maken het is niet een moment maar het zijn de micro- en multimomenten van consumensen.

Hoe je contacten gedenkwaardig maakt

Mensen verwachten een rijkere ervaring in al die momenten. Het is de kunst om de ervaringen gedenkwaardige te maken en mensen daarin te verrassen. Het is belangrijk om dingen te doen die bij je merk (identiteit) passen en het versterken. Dat kan je op verschillende manieren doen. Zo kan je bijvoorbeeld de omgeving mooi maken, mensen entertainen, kennis overdragen of samen met bezoekers of kopers iets ondernemen. Vooral de laatste twee zullen de ervaringen naar een hoger level tillen en misschien zelfs gedenkwaardig maken. Wat zeker zal helpen is dat je inhoudelijk laat ervaren dat je de micromenten begrijpt.

Denk aan wat mensen willen: weten, oplossen, bezoeken of doen. Een contact op een persoonlijke manier gedenkwaardig maken, het leven van mensen verrijken, gaat beter als je de wensen kent en het koopgedrag begrijpt. Als je dat weet, pas dan kan je op het juiste moment dingen doen die gedenkwaardig zijn. Hoe beter je connectie, verbindingen en interacties met je gasten zijn, hoe meer het gevoel van cultuurclubs en communities zal ontstaan. Vanuit het soulmate gevoel zal de gunfactor groeien.

Investeer in jezelf en je bedrijf

Het zijn grillige en hectische tijden in de Retail. De transitie die we doormaken zal onverminderd heftig blijken. Het daarom zo belangrijk dat er een ambitie is om te verbeteren toekomstbestendig te worden. Er zijn volop mogelijkheden en creatieve oplossingen om de veranderingen in te zetten. Hierbij gaat het niet om de grote dingen maar vooral om de kleine dingen in gang te zetten. Een ding is zeker als er niets veranderd verandert er ook niets. Lees vooral veel, loop rond in andere winkelgebieden, ontmoet andere retailers en praat over je plannen of zorgen. Wees niet bang dat je er alleen voor staat of dat er geen kansen zijn.

Er zijn legio mogelijkheden om jou en je team te inspireren en op weg te helpen. Besef echter wel dat alles begint bij jouw motivatie om een stap te zetten. Wacht niet en denk vanaf vandaag ook aan de toekomst van je bedrijf. Kijk hier hoe wij je kunnen helpen.

Tot snel!

Delen