Geen vraag te gek
088 973 06 00

Bijl blogt: Hoever ben jij op weg richting 2030?

De retail sector transformeert op dit moment in een hoog tempo naar een next level. Als je wil verkopen dan moet je, naast een passend en beschikbaar product, vooral gedenkwaardige contacten en gebeurtenissen realiseren. Als je dat goed doet willen mensen zich met jou en je team verbinden en gunnen ze je de koop.

Er zullen niet veel ondernemers zijn die dat tegenspreken. Wat is er dan anders? Alles moet nu, onder druk van hele bewuste ConsuMensen, sneller, gemakkelijker en/of leuker worden. De centrale vragen daarbij zijn: ‘Hoe onderscheidend en herkenbaar doe je dat? Krijg je je team mee in die missie?’ Alles in de retail beweegt zich richting het realtime koopmoment. Wat weet je van mensen, hun behoefte en koopgedrag? Als je wendbaar bent en mensen kan volgen en helpen, dan zijn er kansen om te overleven.

Van verkoop moment naar koopmoment

Winkels en winkelgebieden zijn merken geworden die alleen met een unieke en herkenbare identiteit zijn opgewassen zijn tegen o.a. de E-commerce bedrijven. Als je niet duidelijk bent dan beland je in de blinde vlek van mensen, dan zien ze je gewoonweg niet. Mensen willen ervaren dat je ze begrijpt, serieus neemt en verwachten van de winkelbeleving meer dan ze vroeger deden. Het gaat steeds minder om hordes mensen naar binnen zien te halen, de kwaliteit van de bezoekers speelt steeds meer een bepalende succesfactor.

Andere mentaliteit en cultuur gewenst

De afgelopen dagen was ik op pad met een groep ondernemers uit Dedemsvaart. We bezochten samen op afspraak ondernemers in Meppel. Op zo’n dag voel je de drive van succesvolle ondernemers die er samen voor gaan. Heerlijk om te ervaren hoe de energieke ondernemers elkaar willen helpen. Hoe ze hun vrije dagen, als vanzelfsprekend en zonder er zelf beter van te worden, voor elkaar opofferen. Hoe ze elkaar motiveren, dat moet je meemaken.

Het succes van dit soort ondernemers en de E-commerce platformen is dat ze anders: denken, doen en geld verdienen. Ze leven bij het vallen en opstaan principe. Ze stoppen met wat niet werkt, nemen hun verlies en schalen snel op als het werkt. Ze krijgen bij alles wat ze doen hun betrokken teams mee.

Respect en dank

Ik heb veel respect  voor dit soort ondernemers, die niet lullen maar poetsen. Vorige week heb ik hetzelfde ervaren met een groep Belgische retailers. Met hen bezocht ik Bastiaans Modestad, van Tilburgmode in Nistelrode en Piet Zoomers in Den Bosch. Ook deze ondernemers gaven belangeloos 1,5 uur van hun tijd omdat ze snappen dat je het in welke vorm dan ook met elkaar moet zien te rooien. Ik word altijd heel blij van dit soort dagen. Gelukkig mag ik ze in allerlei vormen organiseren.

Dinsdagavond had ik een inspiratie avond met 80 ondernemers die parket en laminaatvloeren verkopen. Één van de ondernemers vertelde: "Ik kom regelmatig bij mijn klanten thuis. Als ik zelf ervaar dat een vloer niet deugt dan zeg ik gewoon je krijgt van mij  een nieuwe." De zaal was even stil. "Gewoon omdat ik kwaliteit wil leveren en het kan. Daarom hebben we een klantwaardering van 9,6!" Heerlijk zulke verhalen.

Wij van INretail

Wij, ik, van INretail zetten ons vol overtuiging in om alle positieve energie die er heerst maximaal te kunnen delen en te verspreiden. Wij geloven in de retail en ondernemers en we helpen hen graag op weg richting 2030. Op dit moment werken we aan een programma dat in de volle breedte praktisch kan worden ingezet. Het rapport 2030 is ons daarbij ons vertrekpunt. Ik ga ervan uit dat jullie er ook blij van worden. Samen op weg naar 2030!

Delen