Geen vraag te gek
088 973 06 00

Bijl blogt: Ik moest best even slikken

Je hebt van de weken die niet helemaal verlopen zoals ze waren bedacht. Deze week was er zo een. Het ene event vervalt en dan heb je opeens tijd om een rapport lancering bij te wonen in de sportbranche. Het werd een gedenkwaardig congres voor mij.

Elke drie jaar lanceert INretail het zogeheten Sportfocus onderzoek. Dat is zo’n rapport dat iedereen, die ook maar een beetje in de sportwereld werkt, wil en moet lezen. Het streelt je ego als je daar bij mag zijn. Wat er dan zo bijzonder aan is? Het klopt gewoon allemaal. De heerlijke no nonsense mentaliteit van de bezoekers werkt om te beginnen lekker op je in. Iedereen kent elkaar, groet elkaar en heeft een heel warm hart voor de sportbranche en wat daar gebeurt.

Complimenten voor de organisatie

Niks dure drankjes en onnodige opsmuk. Je staat lachend in de rij, pakt je badge en bent nieuwsgierig naar wat de middag gaat brengen. Links, rechts, voor en achter je hoor je constant: ‘Hi, hey, hoi, hoe is ie?’ Je voelt je thuis. De organisatie is een co creatie tussen het Sport Business Centrum in Leusden en een aantal van mijn INretail collega’s. Die hebben er samen zin in. Een paar bevlogen mensen die rennen, lachen en regelen. Dat voelt super tof als bezoeker. Hierbij mijn oprechte complimenten aan iedereen daar aan mee werkte.

Ik moet je bekennen dat ik ontroerd raakte toen, host van de middag, collega Dave Quadvlieg aftrapte. Ik ken hem al wat jaren en bespeurde echt de emotie in zijn stem, toen hij vol trots vertelde: ‘Mensen, dit is weer uniek wat er gebeurt, we hebben een heel mooi Sportfocus 2019 rapport kunnen maken. Dat gaan we vandaag ook weer als gezamenlijke branche presenteren. Iedereen kan het zeer interessante rapport vanaf nu gratis downloaden’.

Diepe buiging voor de sportbranche 

Nu hoor ik je denken wat is daar zo uniek aan? Dat zal ik je zeggen. Dit rapport wordt elke 3 jaar gemaakt door vakkundige mensen van onderzoeksbureau Q&A. Onder de bezielende en onpartijdige leiding van Marius Rovers komen de mooiste inzichten naar boven. Duizenden consumenten worden geraadpleegd. Ook deze keer waren er veel stakeholders en experts die mee werkten. Dat doen ze met plezier en overtuiging. Wat het dan zo bijzonder maakt? Ik moest even slikken toen Dave zei: ‘Zonder de financiering en openheid van de branche zelf was dit nooit mogelijk geweest. Vroeger kon het nog wel eens uit subsidie potjes komen. Nu zetten partijen hun schouders eronder in het belang van de branche!’

Ik zeg als buitenstaander en respect voor mijn collega Dave: ‘Diepe buiging voor de Sportbranche, die dit zo samen financieren en oppakken’. Iedereen heeft een specifieke rol gehad, maar het is een gezamenlijke missie geweest om het Sportfocus rapport 2019 te realiseren en dat is ze zeer goed gelukt!’    

Ps. Daar kunnen andere branches naar mijn idee wat van leren.

Delen