Geen vraag te gek
088 973 06 00

Bijl blogt: sfeer en flexibiliteit in panden steeds belangrijker

Een rustige plek, een prettige sfeer, een centrale ontmoetingsplek. Stuk voor stuk elementen die steeds belangrijker worden in fysieke winkels. Ik hou ervan en geloof erin. Installatiebedrijf Kersten Retail ook. Onlangs was ik bij directeur Ronald Kuypers te gast.

Kersten Retail ontwikkelt en realiseert technisch hoogwaardige installaties in winkels. Het gerenommeerde en professionele bedrijf brengt in hun winkelconcepten design en technologie samen en heeft daarbij altijd oog voor beleving, sfeer, comfort en veiligheid. Ronald: “We werken vanuit de beleving van de klanten. Opdrachtgevers denken tot in detail mee. Zij weten het beste wat er speelt. Alles ontwikkelen met behulp van digitale technieken. Zo gebruiken we in de ontwerpfase high 3D-animaties. Hiermee kunnen we de uiteindelijke klantervaring heel nauwkeurig nabootsen. In de ontwerpen kun je bij wijze van spreken de koffiemachine in een zaak aanraken.”

Efficiënt, toekomstbestendig en duurzaam

Volgens Ronalds levert digitaal ontwerpen nog veel meer voordelen op. Het draagt ook bij aan zo efficiënt, toekomstbestendig en duurzaam mogelijk werken. “Onze vooruitstrevende benadering van het installatievak gaat verder gaat dan installeren alleen. Het zit in ons DNA om bezig te zijn met de nieuwste technologische ontwikkelingen. Zo werken we met zelfontwikkelde robots die ’s nachts volgens digitale schema’s gaten boren. Je wil niet weten hoeveel IP-adressen onze apparaten hebben. Via sensoren leggen we ongelooflijk veel vast in de cloud en kunnen we vanalles meten. Dit zorgt voor nuttige informatiestromen voor onze opdrachtgevers. Via beveiligingscamera’s kunnen we bijvoorbeeld marketinginformatie leveren, zoals hoe klanten zich door een winkel bewegen, hoe lang ze er zijn en wat hun emotie is. Uiteraard houden we hierbij rekening met de VGA-wetgeving.”

Japan als inspiratiebron

Desondanks alle digitale en moderne technieken die Kersten Retail gebruikt, is het geen ‘koud’ technisch bedrijf. “Dat kan ook niet, want júist de sfeer in en flexibiliteit van panden worden belangrijker”, vertelt Ronald. “Onze opdrachtgevers willen steeds vaker alles kanten op kunnen met hun pand. Denk hierbij aan winkelfuncties, horecamogelijkheden en loungeplekken. Ook de werkplekken voor medewerkers krijgen meer en meer aandacht. Zo worden verschillende eisen gesteld aan de sfeer in de kantine en ontspanningsmogelijkheden. Dit heeft gevolgen voor de infrastructuur in én de uitstraling van gebouwen. Klimaat, akoestiek, geur, licht: het zijn allemaal belangrijk elementen vandaag de dag. Hierover denken we graag mee. Waardoor ik mij laat inspireren? Japan! Beleving in winkels staat daar hoog in het vaandel. Bovendien zetten Japanse leren mij aan het denken, zoals I-Tjing (tijdgeest), Omotenashi (gastblijheid) en het Chinese Feng Shui (welzijn). Ze geven andere inzichten voor het inzetten van de nieuwste technieken. Het doel:  bezoekers in winkels onthaasten en een prettige verblijfstijd garanderen.”

Meer weten?

Wil je mee lezen over kansen en mogelijkheden voor winkels? Bestel dan het boek ‘Hoera, een winkel!’ van Harry Bijl. Wil je meer informatie over Kersten Retail? Bekijk de website of de bedrijfsvideo.

Delen