Geen vraag te gek
088 973 06 00

Column: Anticiperen en accelereren in 2020

2019 mag dan misschien niet voor iedere schoenretailer succesvol zijn geweest, er is mijn inziens toch reden om met een positieve blik terug te kijken op het bijna voorbije jaar.

Ik moet wel zeggen dat het mij nog steeds verrast dat niet alle schoenondernemers lijken te accepteren dat zich binnen onze branche grote veranderingen voltrekken. Met name door het ontstaan van nieuwe businessmodellen.

Anticiperen

Het ontkennen en het vervolgens niet reageren op deze ontwikkelingen is zo’n beetje het slechtste dat je kunt doen. Er is maar één remedie: volg nauwgezet wat er in jouw vakgebied gebeurt en probeer daar zo goed en adequaat mogelijk op te anticiperen. Gelukkig doet het merendeel van de ondernemers in de schoendetailhandel dat ook. Bijvoorbeeld door hun specifieke vakkundigheid, deskundigheid en servicegerichtheid krachtiger dan ooit te benadrukken.

Accelereren

Nu dacht ik dat de veranderingen in 2019 al snel gingen, maar het is wel duidelijk dat deze in 2020 nog krachtiger zullen accelereren. De relatieve nieuwkomers in de schoenhandel, die zich manifesteren met nieuwe businessmodellen, hebben de smaak te pakken gekregen en zetten er extra vaart achter. Dat er toch nog steeds ruimte is voor de gevestigde schoenvakhandel, bewijzen tal van ondernemers met zowel het benadrukken van traditionele waarden, als met nieuwe, verrassende initiatieven. Dát is ondernemerschap pur sang.

Inspireren

Traditiegetrouw kom ik medio januari met de brancheverwachting schoenen voor 2020. Voordat het zover is, kunnen we hopelijk terugkijken op een goede eindsprint in het bijna voorbije jaar. Kijkend naar de doorverkoop in december zou dat zomaar kunnen gebeuren.

Ook namens INretail wens ik jullie in ieder geval een goed 2020 toe, waarin je je zult laten inspireren door de ontwikkelingen, in plaats van je erdoor te laten afschrikken.

Delen