Geen vraag te gek
088 973 06 00

Column: Betere onderhandelingspositie van huurders

Je hebt het ongetwijfeld gehoord of gelezen. Uit onderzoek is gebleken dat de drukte in de winkelstraten in ons land vorig jaar is gedaald. Dat geldt vooral voor de doorgaans populaire en drukst bezochte steden.

Dat is uiteraard slecht nieuws. Zeker met de wetenschap dat het aantal consumenten dat online winkelt nog steeds toeneemt.

Vraag en aanbod

Voor retailers in plaatsen en gemeentes waar de bezoekersstromen in de winkelstraten daadwerkelijk afgenomen zijn, kan dit een positieve bijwerking hebben. De onderhandelingspositie met de verhuurder van het pand waarin jouw winkel zich bevindt wordt sterker. Bij het herzien van de hoogte van de huur speelt het oeroude principe van vraag en aanbod tegenwoordig gelukkig een belangrijke rol. De tijd dat pandeigenaren maar konden vragen wat ze wilden, ligt definitief achter ons.

Steeds kritischer

Daarmee gaat het in de winkelstraat niet anders dan in de commerciële digitale wereld. Wie meer bezoekers krijgt via bijvoorbeeld Google, moet onvoorwaardelijk meer betalen aan dit wereldwijd invloedrijke platform. Overigens krijgen niet alleen verhuurders van winkelpanden steeds vaker te maken met assertieve huurders. Ook gemeentes en beheerders van parkeervoorzieningen vinden steeds kritischer wordende retailers tegenover zich. Zeker als het afnemende bezoek aan het centrum mede het gevolg is van een slechte bereikbaarheid en te hoge parkeertarieven.

Harde cijfers

Ik vind het niet meer dan logisch als winkeliers die de dupe zijn van verminderde bezoekersstromen in hun stad of plaats, in gesprek gaan met verhuurders, gemeentes en parkeerbedrijven om de tarieven naar beneden te krijgen. Het is dan wél zaak dat je goed beslagen ten ijs komt en de harde cijfers over verminderd bezoek in jouw omgeving paraat hebt.

Delen