Geen vraag te gek
088 973 06 00

Column: Bevoorrechte positie

Goed beschouwd hebben veel sportzaken een flinke voorsprong op winkels in andere branches als het om klantenbinding gaat. Ik heb het dan met name over de sportondernemers die een sterke binding hebben met de sportverenigingen in hun omgeving.

Dat maakt dat ze indirect toegang hebben tot soms wel honderden sportieve consumenten. Toch profiteren veel sportwinkels naar mijn mening nog te weinig van hun bevoorrechte positie, waardoor een sportclub soms zomaar ineens overstapt naar een collega-sportzaak met een voor de vereniging aantrekkelijker aanbod.

Zomaar?

Begrijpelijk dat de sportretailer die zoiets overkomt boos is over de ontrouw van de betreffende sportclub. Ik denk dat geen enkele club overstapt zonder voor haar goede redenen. Het is en blijft een kwestie van vraag en aanbod. Veel sportverenigingen zitten krap bij kas, zodat een aantrekkelijk aanbod als het gaat om nieuwe tenues of materialen ze als muziek in de oren klinkt. Totdat blijkt dat ze twee weken moeten wachten op dat kapot getrokken shirtje van een eerste elftalspeler. Terwijl jij er altijd voor hebt gezorgd dat er bij de volgende competitiewedstrijd alweer een nieuw shirt was.

Verslaafd

Dat verenigingen voor een paar euro bij je weglopen, is nooit te voorkomen. Wat dat betreft zijn clubs net gewone consumenten. Maar ook hier geldt: als je een sportclub écht aan je bindt, stapt deze minder snel over. En zeker niet voor een paar euro.

Hoe? Door de materiaalcommissie van de vereniging te laten blijken dat jij hen ontzorgt. Per slot van rekening zijn clubbestuurders ook maar goedwillende vrijwilligers en ben jij de professional als het om hun materiaal gaat. Clubs die alleen maar om puur financiële redenen afscheid van je nemen, komen vaak met hangende pootjes terug. Dus, maak sportclubs ‘verslaafd’ aan jouw winkel. Heus, het loont!

Delen