Geen vraag te gek
088 973 06 00

Column: Black Friday onzinnig wapengekletter in de schoenenbranche

Wat zegt Black Friday nog? Wat mij betreft is het niet meer dan onzinnig wapengekletter.

Veel aanbiedingen lijken helemaal geen ‘superdeal’ te zijn en menig retailer zit na afloop met de gebakken peren door de klachten over te late leveringen en een stortvloed aan retouren. En dan zijn er ook nog grote retailers die er meteen maar een hele koopjesweek van hebben gemaakt. Kortom: als hardwerkende zelfstandige winkelier heb je hier niets te zoeken.

Koopjesjagers

Wie denkt dat webgiganten per definitie profiteren van Black Friday heeft het mis. Uit onderzoek is gebleken dat maar liefst 80% van de online koopjesjagers die vrijdag hun slag sloegen ontevreden is, voornamelijk vanwege de eerder genoemde redenen.

Mij verwondert dit niet, want de frequente online-koper is zeer verwend. Daar komt nog bij dat veel consumenten die op Black Friday iets via internet bestellen eenmalige koopjesjagers zijn, die je daarna nooit meer terugziet. En dan hebben we in onze branche ook nog te maken met het feit dat 60% van de bestelde schoenen wordt geretourneerd. Dág marge!

Munitie

Nu kan je als retailer besluiten om er helemaal niet aan mee te doen, wat op zich verstandig is. Slimmer is het, denk ik, om te proberen Black Friday naar jouw hand te zetten. Uiteraard niet door het prijswapen te hanteren, maar door gebruik te maken van munitie waarmee je je werkelijk kunt onderscheiden: ondernemerschap en creativiteit!

Een goed voorbeeld zijn de twee ondernemers in onze branche, die tijdens Black Friday van elke aankoop een percentage doneerden aan een goed doel. Een actie die door de klanten met sympathie werd ontvangen en waarmee ze de media haalden. Hulde!

Delen