Geen vraag te gek
088 973 06 00

Column: Blijf bij jezelf

In onze vorige nieuwsbrief presenteerde ik de cijfers van de branche over 2019. Wat direct opvalt zijn de grote verschillen, met name tussen online en offline.

Zo beïnvloedt de verkoop via internet, met name door de grote platforms, de cijfers van de totale sector enorm. Toch moeten ondernemers met stenen winkels zich daardoor niet gek laten maken.

Verdienmodel

De grote online retailers groeien qua omzet weliswaar soms met dubbele cijfers, het zegt helemaal niets over hun verdienmodel. Op dit moment is de komst van het Nederlandse platform van Amazon actueel. Sommigen zien dit met angst en beven tegemoet. Ik ga niet beweren dat Amazon de vaderlandse schoenretail iets goeds zal brengen. Dat zou absurd zijn. Maar we moeten absoluut niet doen alsof de komst van Amazon de doodsteek voor onze sector betekent.

Meer van hetzelfde

Wat mij betreft is Amazon alleen maar meer van hetzelfde. De enige troef die de grote internetplatforms hebben is het bieden van de laagste prijs. Dat staat op gespannen voet met de ‘gratis retourneren’ service die ze veelal hanteren. Dat legt een enorme druk op hun verdienmodel, maar is heel lastig terug te draaien. Mijn advies is: laat je er niet door van de wijs brengen en pas er zeker je eigen beleid niet op aan!

Eigen weg

Vergeet niet dat de Nederlandse consument erg verwend is als het om de aankoop van schoenen gaat. Ondanks het feit dat veel winkels de laatste jaren hun deuren hebben moeten sluiten, bieden schoenwinkels en ketens die zich goed weten te handhaven nog ruimschoots voldoende variëteit. Door specialisatie, meer vakmanschap en een grotere nadruk op service zien ze kans zich duidelijk te onderscheiden. Wie zijn eigen weg gaat, kan nooit worden ingehaald. Blijf bij jezelf.

Delen