Geen vraag te gek
088 973 06 00

Column: Decathlon streeft naar schoner milieu en wijzigt retourbeleid

Dat Decathlon dit jaar gestopt is met het gratis bezorgen en retourneren van bestellingen, is wat mij betreft niet meer dan logisch. De kosten rijzen de pan uit, omdat de consument gemakkelijker producten bestelt als deze kosteloos teruggestuurd kunnen worden.

De grote online bedrijven hebben dit overigens over zichzelf afgeroepen door het in te zetten als concurrentiewapen.

CO2-uitstoot

Maar de belangrijkste reden van Decathlon om ‘gratis’ in de ban te doen is het streven om een actieve bijdrage te leveren aan het terugdringen van de co2-uitstoot. ’s Werelds grootste sportretailer vindt het namelijk niet langer te verkopen dat we aan de ene kant met elkaar wél graag zoveel mogelijk buiten sporten, maar dat we aan de andere kant bar weinig oog hebben voor het milieu door het lukraak heen en weer sturen van pakketjes.

Navolging

Zo wil Decathlon sporters ervan bewust maken dat een schone lucht voor hen extra belangrijk is. Kijk maar naar de gezondheidsproblemen in de grote metropolen door de ongeremde uitstoot van co2. Sporten is daar op sommige dagen bijna niet mogelijk. Maar een schoner milieu begint wél bij jezelf. Wat mij betreft vindt het voorbeeld van Decathlon dan ook zo snel mogelijk navolging. Ik kan me niet voorstellen dat dit niet gaat gebeuren.

Uitbannen

Bovendien beweegt Decathlon de sportende consument er zo toe om (weer) naar hun winkels te komen. Gekochte artikelen afhalen en eventueel terugbrengen naar de winkel blijft immers kosteloos. Kortom: gratis verzenden en retourneren is als concurrentiewapen in meerdere opzichten een heel slecht middel. Als we met elkaar willen dat toekomstige generaties ook nog gezond buiten kunnen sporten (en wie wil dat nu niet?), dan moeten we dit wapen zo snel mogelijk uitbannen.

Delen