Geen vraag te gek
088 973 06 00

Column: Digitalisering

Hecht samenwerken met de leveranciers waar jij als schoenondernemer voor hebt gekozen, omdat hun collecties bepalend zijn voor het beeld en de waardering die de consument voor jouw winkel heeft.

Partnerschap op basis van een gelijkwaardig belang is vandaag de dag cruciaal. Dat geldt niet alleen voor deze vorm van ‘eerstelijns’ samenwerking maar ook voor partnerschap ‘achter de schermen’. Ik denk met name aan digitale samenwerking.

Versnipperd

Met de enorme opkomst van het online winkelen, heb je als retailer alleen toekomst als je ervoor zorgt dat je het juiste product op de juiste tijd in huis hebt. Dat geldt voor je eigen webshop, maar ook voor je fysieke winkel. Daarvoor is gegevensuitwisseling met de voor jou belangrijke leveranciers via internet onmisbaar. Helaas zie ik nog al te vaak dat iedereen hierin zijn eigen keuzes maakt. Digitale samenwerking is nu nog veel te versnipperd om er maximaal profijt van te kunnen hebben.

Verfijning

Daarom zou het mooi zijn als er – zoals in veel andere branches –  ook in onze sector een uniforme artikelcodering zou komen, waaraan iedere ondernemer en leverancier zich conformeert. Als we de basisgegevens uit zo’n systeem allemaal als standaard zouden gebruiken, zou er al veel gewonnen zijn. Op individueel winkel-leverancier niveau kan de codering dan naar wens een verdere verfijning worden doorgevoerd.

Middel

Mijn advies is om er niet meteen te diep in te duiken, door ook direct niveau 2 en 3 te willen invullen. Leg eerst een goede basis waar iedereen mee kan werken en zet dan de volgende stappen. Digitale samenwerking is immers geen doel op zich, maar een middel om een verdere rendementsverbetering te realiseren.

Delen