Geen vraag te gek
088 973 06 00

Column: Goed gekopieerd

Wanneer was de laatste keer dat jij verrast werd door een pakkende marketingcampagne van een collega-retailer? En wat heb je daarvan opgepikt?

Of is het in jouw ogen not done om gebruik te maken van een goed idee dat een ander heeft bedacht? Vind je dat je altijd zelf het wiel moet uitvinden? Dan zeg ik: beter goed gekopieerd, dan slecht uitgevonden.

Verrassend

Natuurlijk ben je ooit zelfstandig ondernemer geworden om je eigen beslissingen te kunnen nemen en zelf initiatieven te ontwikkelen voor jouw winkel. Maar dat betekent niet dat je niet mag profiteren van wat anderen hebben bedacht. Kruip eens in de huid van de consument. Niet zo moeilijk, per slot van rekening ben je zelf ook consument. Kijk eens vanuit die positie naar andere retailers, vooral buiten de schoenensector. Ontdek wat je van hen kan leren als het erom gaat de consument te verrassen.

Afprijzen

Waarom ik je juist nu uitdaag om out of the box te denken, om alle gêne aan de kant te zetten over gebruikmaken van wat anderen bedacht hebben? Om de simpele reden dat ik nu alweer schoenwinkeliers zie die beginnen met afprijzen. En dat terwijl we allemaal weten dat dit een heilloze weg is, die alleen op de korte termijn werkt. Korting wordt immers heel snel vergeten door de consument.

Leren

Veel beter is het om de marketing van je winkel een verrassende switch te geven, simpelweg door te kijken naar wat je kunt leren van collega’s. Bedenk wel dat het kopiëren van een goed idee prima is, maar dat je dit dan wél moet afstemmen op wat jij daarmee wil bereiken. Klakkeloos na-apen kan een averechts effect hebben. Maar daag jezelf uit om inventiever te zijn.

Delen