Geen vraag te gek
088 973 06 00

Column: Het potentieel van de Nijmeegse Vierdaagse

Toen ik kort geleden een leverancier sprak die met verschillende pop-up stores aanwezig was bij de Nijmeegse Vierdaagse, moest ik direct terugdenken aan wat ik enkele columns geleden heb geschreven over het belang van events voor sportwinkels.

De betreffende leverancier, die vooral aanwezig was om zijn schoenenmerk te promoten, zei zeer verrast te zijn door de grote belangstelling voor aanpassingen aan schoeisel. Zooltjes, inlays, functionele sokken… Ze gingen als warme broodjes over de toonbank. Ik moet zeggen dat ik daar ook behoorlijk verrast over ben.

Gigantisch potentieel

Je verwacht immers van mensen die aan zo’n uitdagend en inspannend evenement deelnemen dat ze optimaal voorbereid aan de start verschijnen. Dat ze in ieder geval over schoeisel beschikken waarmee ze de lange, vermoeiende dagmarsen liefst pijnvrij kunnen uitlopen. Dat bleek dus behoorlijk tegen te vallen.

Ons land kent een enorme wandeltraditie, ook al neemt niet iedereen deel aan de Nijmeegse Vierdaagse als het meest ultieme evenement. Dat betekent dat er een gigantisch potentieel is aan sportieve wandelaars en daarmee een gigantisch potentieel aan klanten voor sport- en outdoor winkels.

Eerlijk verhaal

De ervaringen van de eerdergenoemde leverancier tijdens de Vierdaagse tonen aan dat een flink aantal wandelaars niet eerst de plaatselijke sportwinkel heeft bezocht om optimaal uitgerust aan de start te verschijnen. Daardoor rijst bij mij de vraag of we niet iets hebben laten liggen.

Koud kunstje

Ik denk het wel. Want hoe moeilijk moet het zijn om, met de Vierdaagse volop in het nieuws, wandelaars in je directe omgeving naar jouw speciaalzaak te lokken met een goed en eerlijk verhaal? Namelijk dat jij dé expert bent als het gaat om ontspannen en zo pijnloos mogelijk lopen. Koud kunstje, lijkt me.

Delen