Geen vraag te gek
088 973 06 00

Column: Maatwerk inbegrepen in de sportzaak

Black Friday en Cyber Monday mogen dan achter ons liggen, de gevolgen voor de retail zijn allerminst voorbij.

Hoe kan het ook anders. De webgiganten hebben er complete koopjesweken van gemaakt. Met alle gevolgen van dien. Wat in ieder geval duidelijk is geworden is dat je er als hardwerkende zelfstandige sportwinkelier maar beter je vingers niet aan kunt branden. Geloof me: strijden op prijs win je never-nooit!

Geloofwaardigheid

Ook is door de enorme media-aandacht voor Black Friday en Cyber Monday gebleken dat het soms knap tegenviel met de zogenaamde superdeals. Zo bleek dat bepaalde artikelen die afgelopen week voor ‘eenmalige bodemprijzen’ werden aangeboden, tijdens de in de retail rustige zomerperiode al voor dezelfde lage prijzen werden verkocht. Knap schadelijk voor je geloofwaardigheid. En wat te denken van de enorme hausse aan retouren die webshops tegemoet kunnen zien?

Reuring

Gelukkig heeft een groot aantal sportdetaillisten zich niet met deze gekte ingelaten. Óf ze hebben er helemaal niet aan meegedaan, óf ze hebben er hun eigen draai aan gegeven door voor extra reuring in de winkel te zorgen. Wil je de sportende consument nog binnenhalen in je winkel, dan moet je ervoor zorgen dat er bij jou iets te beleven valt. Niet eenmalig, maar met een zekere regelmaat, zodat jouw speciaalzaak ‘in the picture’ blijft.

Maatwerk

Wat mij betreft mogen sportretailers apetrots zijn op hun winkel. Zij en hun medewerkers zorgen immers voor maatwerk in de vorm van een individueel advies en persoonlijke aandacht. En dat is allemaal inbegrepen bij de prijs die de klant voor een paar hardloopschoenen of een tennisracket betaalt. De kans dat een consument zich dat herinnert voordat hij een volgende aankoop gaat doen, is heel wat groter dan de kans dat hij nog weet dat hij korting heeft gekregen.

Delen