Geen vraag te gek
088 973 06 00

Column: Moeite waard

De jaarlijkse bijeenkomst van de FEDAS, de Europese organisatie van nationale brancheorganisaties voor de sportretail, vond plaats in Maastricht. Deze bijeenkomst is elk jaar in een ander land en ditmaal lag de organisatie in handen van Nederland/INretail.

Een belangrijk thema tijdens elke FEDAS bijeenkomst is informatie-uitwisseling. Voor mij een mooie gelegenheid om de resultaten van het Sportfocus 2019 onderzoek te presenteren aan mijn collega’s en om deze te vergelijken met de bevindingen in andere Europese landen.

Grote sporten

De ontwikkelingen die zich in de Nederlandse sporthandel voltrekken, blijken niet zo heel veel te verschillen van de veranderingen die in de ons omringende landen plaatsvinden. Ook daar is de druk van de grote sportmerken op de sportretail steeds sterker voelbaar, eisen discounters (met name Decathlon) een steeds groter deel van de koek voor zich op en rukken de webgiganten steeds nadrukkelijker op. Opvallend is dat de focus van deze dominante spelers vooral ligt op de grote sporten, waarin bovendien de grote sportmerken de markt domineren.

Specialisten

Wat me verder tijdens de FEDAS-bijeenkomst opviel is dat sportretailers in andere Europese landen steeds meer kiezen voor specialisatie, waarbij met name outdoor een belangrijk thema is. Sportwinkels kunnen zich nog écht onderscheiden met outdoor. Mits ze het serieus aanpakken natuurlijk! En dat doen ze in andere Europese landen dan ook. Terwijl wij in Nederland nog vaak vinden dat een verkoper in een sportwinkel allround moet zijn, werken in sportzaken in het buitenland juist steeds meer specialisten.

Up-to-date

Het meest opvallende verschil met andere landen is de grote nadruk op de opleiding van winkelpersoneel. Alleen door verkooppersoneel continu up-to-date houden qua kennis, zorgen sportondernemers in omringende landen ervoor dat de consument het de moeite waard blijft vinden om naar hun winkels te komen. Daar kunnen wij nog een puntje aan zuigen!

Delen