Geen vraag te gek
088 973 06 00

Column: Niet elke klant laat zich paaien

Dat het de week van Black Friday is zal niemand ontgaan, je ontkomt er niet aan. Tenzij je alle media blokkeert en de maand november zo’n beetje doof en geblinddoekt uitzit. Plak dan vooral je brievenbus -ook online- dicht!

Gisteren vond ik het wekelijkse stapeltje reclamefolders op mijn deurmat, het waren er zeventien dit keer. Alleen Blokker en Intratuin hingen de aanbiedingen niet op aan Black Friday, alle anderen deden het wel. Daarbij ging het niet alleen om vlijmscherpe deals in elektronica. Ook bouwmarkten, schoenzaken, woonwinkels, de juwelier, de Aldi en Lidl en ja, zelfs de dierenspeciaalzaak, zetten zwarte vrijdag als verleidingsdans in. Publiekelijk tegengas gaf een grote sportretailer met het argument dat deze het hele jaar al stabiele en scherpe prijzen hanteert.

Verrassing en aandacht

Black Friday, moet ik daar wat van vinden? Laat elke retailer vooral inspelen op wat er voor hem toe doet. Als november voor jou doorgaans een slappe maand is en vette korting juist nu de gewenste traffic oplevert, moet je vooral meeveren. Maar volgens mij is november voor de meeste retailers, woonwinkels in het bijzonder, doorgaans niet de slechtste periode van het jaar. Sterker: het is de tijd waarin consumenten extra aandacht besteden aan hun interieur. De tuin is winterklaar, het barbecueseizoen zit erop. De focus ligt op binnen, op behaaglijkheid en woongenot. Het is dus dé maand waarin voor de woonbranche extra omzet en marge te genereren is. Dat doe je met een mooi assortiment, met verrassing en aandacht, een goed verhaal over je product. Wil je dit alles onderuithalen met torenhoge kortingen?

Ken je kracht

Lucratief wordt Black Friday alleen wanneer je er doelbewust op inkoopt, met slechts enkele triggers die een zo beperkt mogelijk margeverlies opleveren. Alleen met zulke deals kun je jezelf op de kaart zetten zonder je hand te overspelen. Maar inkopen op deze wijze is voor weinig partijen weggelegd, alleen grote retailers en fabrikanten hebben de kennis en (inkoop)macht om daar op deze manier op in te spelen. Als multibrandretailer zou ik er sowieso niet aan beginnen, jouw kracht zit in iets heel anders! In de klant die wellicht al jaren bij je komt, jouw persoonlijke benadering en je aanbod om zelfs bij de klant thuis in gesprek te gaan over interieurwensen. Dan gaat het niet meer over korting.

Iedereen is blij met korting, maar lang niet elke klant laat zich paaien met Black Friday. Zij die alleen op deals uit zijn, slaan hun slag heus wel. Of het nou bij jou of een ander is. Klanten die je verliest omdat ze je niet meer verstaan, ben je meestal voorgoed kwijt.

Delen