Geen vraag te gek
088 973 06 00

Column: Out of the box

Waren we als ondernemers blij dat de grote gaten in diverse steden en plaatsen weer gevuld waren na het verdwijnen van V&D en dan vertrekt nu ook Hudson’s Bay!

Het gevolg is dat niet alleen de vastgoedeigenaren van de betreffende panden met de gebakken peren zitten, maar ook de winkeliers in de betreffende gemeenten. Je zult met je mooie speciaalzaak maar opnieuw naast zo’n lelijke ‘lege doos’ zitten.

Een zinvolle bestemming

De hamvraag is natuurlijk: hoe geef je zo’n groot winkelpand weer een zinvolle nieuwe bestemming? Ik zeg met nadruk ‘zinvol’, omdat eigenaren van dergelijke panden tot nu toe niet verder gekomen zijn dan de leeg staande ruimtes te verhuren aan discounters van allerlei pluimage. Vanuit hun standpunt bekeken best begrijpelijk, maar allerminst verrijkend voor het straatbeeld en het winkelbestand. In tegendeel! Als buurman met een mooie speciaalzaak word je daar beslist niet blij van. En de winkelende consument krijgt er ook niet direct een warm gevoel van.

Attractie

Voor de eigenaren van dit soort grote winkelpanden moet het vertrek van Hudson’s Bay mijns inziens hét signaal zijn om nu eindelijk eens ‘out of the box’ te gaan denken. Met de kreet ‘van transactie naar attractie’ (één van de trends uit het Retail richting 2030 onderzoek) in het achterhoofd, zou ík wel weten met welke retailondernemers ik als eigenaar van zo’n ‘lege doos’ zou gaan praten.

Win-win

Op zoek naar behoud en versterking van hun marktpositie zien steeds meer toekomstgerichte sportondernemers de kansen die ‘try & buy’ hen bieden. Dat daar grote oppervlaktes voor nodig zijn is evident. Maar dan moeten ondernemers wél in staat zijn de kosten binnen de perken te houden. Wat mij betreft een regelrechte win-win situatie voor eigenaren van grote leegstaande winkelpanden, die écht willen meedenken.

Delen