Geen vraag te gek
088 973 06 00

Column: Pak die golf!

Maar liefst zo’n 250 brancheprofessionals waren op 20 mei naar het Sports Business Center gekomen voor de presentatie van het Sportfocus 2019 onderzoek.

De grote opkomst illustreert wat mij betreft het bewustzijn bij sportondernemers en sportleveranciers om er juist nu ‘bovenop te zitten’. Ronduit uniek is dat Sportfocus niet alleen een door de hele sector gedragen initiatief is, maar ook een gezamenlijk gefinancierd project. Geen andere branche waarin dit op deze schaal gebeurt en daar ben ik best trots op.

Branchevreemden

Hoe zeer de deelnemers het door hun aanwezigheid bij het rechte eind hebben, laten de cijfers die uit het onderzoek naar voren zijn gekomen klip en klaar zien. Zo zijn de bestedingen aan sportfunctionele artikelen in de afgelopen drie jaar weliswaar met maar liefst 27% gestegen, maar de gevestigde sportretail heeft daar nauwelijks van geprofiteerd. Het zijn vooral grote ‘category killers’, met name Decathlon, branchevreemden als Lidl en H&M en internetgiganten als bol.com en Amazon die van deze groei profiteren.

‘Golven’

De groei komt overigens voornamelijk uit het feit dat de sportparticipatie flink toeneemt en wel in alle leeftijdscategorieën. Dat biedt enorme kansen, óók voor de gevestigde sportretail. Maar dan moet je wél bereid zijn ‘kracht te halen uit iedere golf’, zoals de titel van het rapport luidt. ‘Golven’ genoeg om uit te kiezen voor wat betreft het bepalen van jouw toekomst. Van de 12 eerder gepresenteerde retailshifts, selecteerde de expertgroep van Sportfocus 6 trends, die onze branche op het lijf geschreven zijn. Maar dan moet je wél de juiste keuze (daar heb je ‘m weer!) voor jouw winkel durven maken. En er direct mee aan de slag gaan nu het nog kan. Pak die ene golf!

Delen