Geen vraag te gek
088 973 06 00

Column: Spanningsveld

Nu de inkoopperiode achter de rug is, maak ik uit de informatie die ik van leden en leveranciers ontvang op dat er voor het komende seizoen weer minder is ingekocht. Helemaal onlogisch is dat niet.

Er zijn in de afgelopen periode opnieuw veel schoenwinkels verdwenen en veel van de overgebleven zaken zijn voorzichtiger geworden. Begrijpelijk, maar we moeten ons wél realiseren dat dit bij veel leveranciers een tegenbeweging oproept.

Online business

Schoenenmerken zijn zich er terdege van bewust dat zichtbaar blijven bij de consument van groot belang is voor een succesvolle verkoop, nu en in de toekomst. Als het om de offline verkoop van hun schoenen gaat, hebben ze daar de schoenvakhandel keihard voor nodig. Maar daarnaast weten we ook maar al te goed dat een groot aantal consumenten zich vóór een aankoop oriënteert op internet. Logisch dat merken die constateren dat ze in de winkelstraat steeds minder zichtbaar zijn steeds meer inzetten op hun eigen online business.

Afhankelijk

Vorige week kondigde Van Bommel aan dat ze zaken gaat doen met enkele grote online platforms. Het moment en de communicatie hieromtrent zorgt voor veel spanning in de relatie met de retailers. Los van de beweegredenen van deze aanbieder, constateer ik dat schoenenmerken ervoor kiezen om steeds minder afhankelijk te zijn van de fysieke retail. De lagere inkoopcijfers en de afname van het aantal winkels speelt hierbij een belangrijke rol. Neem het ze dan eens kwalijk dat ze meer en meer hun eigen weg gaan.

Belang

Voor ondernemers in onze branche is het dan ook zaak om zorgvuldig en met toekomstvisie om te gaan met dit steeds intensiever wordende spanningsveld tussen retail en leveranciers. Dat vraagt vooral om bewuster inkopen in plaats van klakkeloos minder orderen. Een reden te meer om nauwer dan ooit samen te werken met merken die een ‘must’ zijn voor de consument die in jouw winkel komt. Daar heb niet alleen jij belang bij, maar ook jouw leverancier.

Delen