Geen vraag te gek
088 973 06 00

Column: Verhalen in de schoenenbranche

Als je in de schoenretail het verschil wil maken is het presenteren van een breed assortiment met een grote keuze aan merken niet meer voldoende. Schoenwinkels hebben immers allang niet meer het monopolie op de verkoop van schoenen.

Steeds meer dames- en herenmodewinkels zien hun kans schoon door via het aanbieden van bijpassend schoeisel additionele omzet te realiseren.

Verhalen

Consumenten zijn vandaag de dag uiterst grillig in hun koopgedrag. Voor onze sector betekent dit dat veel mensen schoenen online kopen, tenzij… Er moet een goede reden zijn om de consument te bewegen de winkelstraat in te gaan en zijn schoenen juist bij jou te kopen. Naast een professioneel persoonlijk advies en een topservice blijkt het verhaal dat de verkoper kan vertellen steeds belangrijker te zijn. Bijvoorbeeld over hoe duurzaam de schoenen die hij wil kopen worden gemaakt. Of waarom de ene schoen in dezelfde maat toch nét iets anders voelt dan die andere.

Wees creatief

Eigenlijk is die behoefte aan een goed verhaal best verklaarbaar, want dat is nu precies wat de koper mist bij het online shoppen. De pasvormspecialisten in onze branche hoef je dat niet meer te vertellen. Maar ook niet-gespecialiseerde schoenwinkels beschikken wel degelijk over ‘tools’ waarmee ze zich kunnen profileren. Ook in dit geval geldt eens te meer: wees creatief en betrek je leveranciers erbij!

Black Friday

Met Black Friday op 29 november in aantocht, wil ik ondernemers in onze branche, wellicht ten overvloede, op het hart drukken dat ze met het geven van korting niet onderscheidend kunnen zijn. Ik zou zeggen: laat Black Friday lekker lopen. Of koop er speciaal voor in en beperk je dan tot enkele modellen. Met het klakkeloos geven van korting, alleen om mee te doen, ga je jezelf niet onderscheiden. Vergeet het maar!

Delen