Geen vraag te gek
088 973 06 00

Combineer het beste van twee werelden

De week van Jan Meerman | week 37 | 2020

De week van Jan Meerman | week 37 | 2020

Er zijn nog steeds veel retailers die hun winkel op internet met minder overtuiging neerzetten dan in de winkelstraat. Sterker nog: ik denk dat de helft van onze leden het als een moetje ziet en de online-activiteiten erbij doet. Op ons ledenevent 2019 sprak Xandra Goudsmit van Xan Woman die ervoor had gekozen om zich volledig te focussen op haar fysieke winkel. Ze scoorde het best met direct klantencontact in de winkel. Dat gaf haar de meeste voldoening. Inmiddels vindt ook Xandra dat ze moet investeren in de nieuwe wereld.

Wat ik vaak hoor, is dat het op het web lastig is om een rendabel businessmodel te draaien. De kosten voor de teruggestuurde producten lopen al snel uit de hand en je moet het opnemen tegen internationaal opererende bedrijven.

Nu is Internet-retail is per definitie een geheel andere vorm van ondernemen dan het runnen van een fysieke winkel. Bij een fysieke winkel zijn het menselijke contact, de inspirerende collectie en de service doorslaggevende factoren, terwijl een webshop een geheel andere manier van ondernemen is waar de logistiek en data een veel prominentere plaats innemen.  

Twee verschillende werelden

Toch wil ik een oproep doen om meer aandacht te besteden aan de online-activiteiten van je onderneming. Hoewel 85 procent van de mensen nog steeds naar een fysieke winkel gaat, is de internetverkoop door de pandemie in een stroomversnelling geraakt. Alleen al in de eerste helft van dit jaar, berekende het CBS een online-omzetgroei van 68 procent bij winkels waarvan de verkoop via het internet een nevenactiviteit is. Zelfs 65-plussers blijken volop aan het onlineshoppen geslagen. Een ontwikkeling die niet meer zal verdwijnen.

Naar onze verwachting zal de helft van de mensen die tijdens de quarantaine voor het eerst online artikelen heeft besteld, dat voortaan regelmatig blijven doen. Denk dan met name aan basisproducten, waar je een andere emotionele waarde mee hebt.  

Om die reden heeft INretail samen met onder meer thuiswinkel.org gratis basiscursussen ontwikkeld, waarmee je succesvolle stappen zet op het internet https://www.inretail.nl/ledenwinkel/product/e-academy/. Hierin wordt ook volop aandacht besteed aan de rol van sociale media, omdat deze steeds belangrijker wordt in het aankoopproces van consumenten. Van het geven van een kijkje achter de schermen bij de inkoop, tot het promoten van artikelen.

Daarbij willen we je nog meer inspireren. In een serie webinars gaat Harry Bijl in gesprek met diverse succesvolle retailondernemers. Zij geven tips en delen hun kennis uit de praktijk. Zelf was ik onder de indruk van Fred Deurloo uit Zierikzee https://www.youtube.com/watch?v=zRnE_Buw_Bc&feature=youtu.be.

Hij geeft een originele draai aan zijn Uncle(s) Boardshop. Hierdoor komen klanten graag bij hem in de zaak, maar bestellen gemakshalve ook steeds regelmatiger in zijn webshop.

Fred combineert het beste van twee werelden.

Nuchter en overtuigend.

Jan Meerman

P.s. Dank voor alle reacties. Door alle Corona-hectiek lukt het Jan niet om iedereen persoonlijk een reactie terug te sturen. Weet wel dat alle idee├źn, opmerkingen en suggesties worden gelezen en eventueel worden meegenomen.

Delen

Reacties

wilco - Funkie House Dinsdag, 08 september 2020
Hoi Jan, Blijft een boeiende discussie tussen 'clicks and bricks'. Wij hebben beide , dus stenen winkels en een webshop. En het is, zoals je zegt, zeker een uitdaging om een webshop rendabel te krijgen. Maar wij zien ook een stijging in de omzet in onze winkels door onze internet shop. Mijn doelgroep (en toeristen) gebruiken onze webshop ook als inspiratie om later langs te komen in de shops. Dus zonder webshop ook minder omzet in de shops. En dat mag je zeker niet onderschatten!

Reageer