Geen vraag te gek
088 973 06 00

Column: Creativiteit in de schoenenwinkel

In het recent verschenen onderzoeksrapport ‘Direct-to-consumer: partner of duivel voor de retail?’ van ABN-AMRO constateert de bank dat een meerderheid van de multibrandwinkels dit fenomeen als een bedreiging ziet.

Logisch, want in plaats van de marge tussen producent en consument aan de retail te gunnen, steken ze deze volledig in eigen zak. Is direct-to-consument dan op voorhand een verloren zaak voor de retail? Absoluut niet!

Maatwerk

Acht op de tien multibrandwinkels denkt goed op deze ontwikkeling in te kunnen spelen, zo staat ook in het rapport te lezen. Dat vind ik zeer bemoedigend en tekenend voor het ondernemerschap dat nog steeds in de detailhandel aanwezig is. Maar het is wél zaak dat ondernemers snel en adequaat op dit gestaag groeiende fenomeen inspelen. Bijvoorbeeld door nóg meer te focussen op de doelgroepen die het beste bij hun winkel passen. Zo blijf je interessant voor merken, die nu eenmaal niet zonder een ‘etalage’ in de winkelstraat kunnen, al zijn ze nog zo groot.

Creativiteit

Maar er zijn meer mogelijkheden om klanten aan je binden of op te vallen in de winkelstraat, waardoor merken getriggerd worden om zaken met jou te blijven doen. Onderscheidend blijven is daarvoor een ‘must’ en creativiteit een belangrijke ‘tool’. Ook in onze branche zijn mooie voorbeelden van heel grote, maar ook relatief kleine schoenwinkels die klanten op een originele wijze aan zich weten te binden.

Verrassend

Neem Van Keeken Schoenen in Alphen aan den Rijn. Een speciaalzaak die koos voor een heel verrassend concept door een op Scandinavië georiënteerde lunchroom naar binnen te halen. Tien tegen één dat klanten en passanten die binnenlopen langer in de winkel verblijven dan ze anders zouden hebben gedaan. Zo vergroot je de kans op (extra) verkoop, wat ook merkleveranciers als muziek in de oren moet klinken. Kortom: haal al je vindingrijkheid uit de kast om merken waarmee je wil samenwerken aan jóu te blijven binden.

Delen