Geen vraag te gek
088 973 06 00

“De anderhalve meter cultuur wordt standaard in de winkel”

#veiligwinkelen | De komende maanden is het erop of eronder voor veel retailers. Veilig winkelen heeft topprioriteit. Maar hoe zorg je voor een coronaproofwinkel? In deze nieuwe serie interviews vertellen retailondernemers wat ze doen om de coronacrisis te bedwingen. Aan het woord Ariën Appeldoorn, mede-eigenaar van Duinkerken Sport & Kamperen.



Ariën Appeldoorn | mede-eigenaar Duinkerken Sport & Kamperen

Laten we positief beginnen: wat is de winst van dit jaar?
“De crisis zet alles op scherp. Je krijgt versneld de zwakke kanten van de onderneming in beeld en je wordt voortdurend gedwongen om naar nieuwe kansen te kijken: aan de knoppen te draaien.” 

Wat waren die knoppen in jullie winkel?
“Onze website was zeer beperkt en de winkelautomatisering kon veel beter. Toen het dit voorjaar heel stil werd in de zaak, hebben we het volledige team verkoopadviseurs de complete collectie online laten zetten. Hierdoor is de omzet van onze webshop verdubbeld en kunnen we nu heel direct sturen op on- en offline verkoopresultaten. Op rustige momenten pakken we dat nu allemaal aan.” 

Is er dit jaar ook een moment geweest waarop je dacht: ik weet het even niet meer?
“April. Toen kwam bij ons de klap. De omzet ging met 40 procent onderuit, terwijl de kosten gewoon doorliepen. Natuurlijk zijn we al lang in de markt, maar dat zwaard van Damocles hing boven ons: gaan we dit overleven? Als je dan geen medewerking krijgt van leveranciers en andere partijen, dan staat je winkel vol en de klanten komen niet binnen. Een doemscenario.”

Hoe hebben jullie het toen aangepakt?
“Met leveranciers hebben we meteen afspraken gemaakt over leveringen en aangepaste betalingsvoorwaarden. Daar zijn we goed uitgekomen, omdat we het probleem niet eenzijdig vanuit onszelf hebben benaderd. Als partners hebben we naar de toekomst gekeken. Gelukkig wilde onze verhuurder ook meewerken.”

Wanneer zagen jullie de eerste lichtpuntjes?
“In mei. De verkoop van wandelschoenen en yoga-matjes begon serieus te worden en de eerste berichtgeving over de mogelijke opening van campings was doorslaggevend. We hebben toen meteen de winkel omgebouwd met extra brede looproutes en overal desinfectiezuilen aangebracht. Ook zijn we op zondag opengegaan.”

Zondagopening in Nijkerk? 
“Voordat corona uitbrak was er altijd een gezonde weerstand tegen de zondagopening. Maar we zijn met ieder personeelslid het gesprek aangegaan. Hierin hebben we de situatie uitgelegd en de verschillende scenario’s voorgespiegeld. We kregen alle medewerking. Groot respect voor onze medewerkers, daar zijn we dankbaar voor.”

En vanaf dat moment? 
“Hebben we op ons bord langs de snelweg A28 gemeld: 7.000 vierkante meter veilig winkelen bij Duinkerken Sport & Kamperen. Met die boodschap zijn we overigens ook volop gaan adverteren.”

Hoe ontwikkelden de cijfers zich vanaf dat moment?
“In mei draaiden we al de helft beter dan in april. Maar in juni klapte het los. De campings gingen weer open en de tenten, caravans, accessoires en wandelkleding waren niet aan te slepen. Tot en met augustus hebben we een fantastisch seizoen gedraaid. Zelfs individuele sporten als tennis liepen lekker. We hebben het personeel opgeschaald en leveranciers blij gemaakt. ”

Heeft de pandemie het karakter van jullie bedrijf veranderd?
“Doordat je constant in een spagaat zit - hoe zorg je voor een veilige winkel en houd je je omzet op peil - word je een plattere zaak. Zo hebben wij de horeca moeten sluiten. Het restaurantgedeelte is nu een sneakershop. Eigenlijk druist dat in tegen je gevoel. We willen hospitality bieden.” 

Welke andere maatregelen zijn er genomen om het winkelen veiliger te maken?
“Naast extra brede looproutes, maken we om het half uur de verkeersruimtes schoon en bij het advies voor running, wandel- en skischoenen hebben onze medewerkers een gezichtsmasker voor én handschoenen aan zoals in het ziekenhuis. Klanten dragen op dat moment verplicht een mondkapje.” 

Hoe kijken jullie het nieuwe jaar in?
“Met zorg. Indoorhockey is er niet deze winter. Ook skiën is tot half januari uit den boze. Wintersporthardwaren en skikleding ligt met een min van 80 tot 90 procent op z’n gat. Voor het einde van het jaar zie ik dat niet goed komen. Op dit moment is Euretco in gesprek met wintersportleveranciers over aanpassingen van de leveringen. Verder kijken we naar verkoopkansen. Zo rollen we nu een actie uit voor het personeel en hun vrienden. Zij mogen met 20 procent korting komen winkelen.”

Black Friday?
“Doen we niet aan mee. Alleen op internet, een lightversie. Het is ongepast in deze tijd.” 

Heb je dit jaar iets laten liggen, waar je spijt van hebt?
“In de aankomsthal van onze winkel hangt een groot scherm met een groen poppetje. Dat geeft exact aan hoeveel mensen erbinnen zijn. Als het poppetje rood wordt, is het te druk en moet je wachten. Klanten zien daardoor dat het goed voor mekaar is en alles grondig wordt gecontroleerd, dat is heel belangrijk om uit te stralen. Lang verhaal kort; ik had nog sneller kunnen schakelen op professionele veiligheidsvoorzieningen.”

Wat gaat niet meer veranderen?
“De anderhalve meter cultuur wordt standaard. Klanten beginnen eraan te wennen en vinden het prettig.”

Delen