De consument is terug, nu de winkelier nog

Vragen?
Bel ondernemersservice!
088 973 06 00

Nu de economie op alle fronten aantrekt, is het hoog tijd om korte metten te maken met een hardnekkig misverstand onder werkgevers in de winkelbranche. Een vergissing met schadelijke gevolgen voor de omzet van de winkel.

Uit het Financieel Dagblad van zaterdag 14 februari 2015:

  • Seinen op groen voor Nederlandse economie
  • Groei verwachting economie in 2015: 1,8%
  • In de laatste drie maanden van 2014 grootste toename van de werkgelegenheid in drieënhalf jaar. 
  • Huizenmarkt in de lift, betekent in 2015 2 tot 4% omzetgroei voor doe-het-zelf-zaken en woninginrichters.

     

Het gaat om deze gedachtenlijn:

Ik zie mijn personeel als kostenpost, dat met zo min mogelijk salaris zoveel mogelijk moet doen. 

Vorige week behaalde schoenenzaak VanHaren zijn beste jaar ooit. Ze verkochten 6,2 miljoen paar schoenen in Nederland. 5,2 procent meer dan het jaar daarvoor. Met 150 miljoen euro omzet is topman Krein Bons een succesverhaal. Bons heeft een eenvoudige filosofie: geef je medewerkers zoveel mogelijk verantwoordelijkheid en speel geen baas, maar wees een van hen.

In 2014 werd VanHaren -net als in 2010, 2011, 2012 – uitgeroepen tot beste werkgever in de retail. 

Zou er een oorzakelijk verband bestaan tussen investeren in je medewerkers en succes? 

De vraag stellen is ‘m beantwoorden. 

Natuurlijk is dat zo.
En er zijn meer voorbeelden van ondernemers in de retail – groot en klein - die door hun medewerkers op handen worden gedragen. Retailers die hun personeel niet zien in de context van kosten, maar in het perspectief van opbrengsten. Anders gesteld: Welke waarde kunnen hun mensen toevoegen aan het bedrijfsresultaat en hoe gaan ze dat als één team waarmaken? 

Want als retailexperts het ergens over eens zijn in hun toekomstvoorspellingen voor de detailhandel, dan is dat de toegevoegde waarde van de winkel omhoog moet. 

Medewerkers zijn cruciaal voor die toegevoegde waarde.

Maak ze daarom kleine ondernemertjes.
En verantwoordelijk. Echt verantwoordelijk.
Geef ze vrijheid om dingen anders te doen.
Help ze met financiële én functionele mogelijkheden. Want in goede medewerkers investeer je, volop en continue. Om ze beter te maken en ze te zien groeien.
Opleidingen zijn daarin cruciaal, maar ook de ‘tools’ waarmee hun werk makkelijker, leuker en spannender wordt gemaakt. 

Ook wij bij Inretail zullen in dit opzicht, als brancheorganisatie, onze rol veel sterker moeten oppakken. Dit betekent dat we structureel gaan lobbyen voor veel meer investeringen in het retail onderwijs, meer aandacht gaan vragen voor het werken in de winkel en inspirerende praktijkdocenten leveren.

Uiteindelijk profiteren we daar allemaal van. Tenminste… als u in uw medewerkers gelooft. 

Hun zaak is uw zaak. En andersom.

 

Mooie week!

 

Jan Meerman

 

Contactpersoon
Jan Meerman
Jan Meerman
Algemeen directeur
088 973 06 40

Gerelateerd aan dit artikel

Delen