Geen vraag te gek
088 973 06 00

De gouden kansen van de P van Personeel

De week van Jan Meerman | week 20 | 2019

De week van Jan Meerman | week 20| 2019

De eerste lichting van de generatie Z verschijnt op de werkvloer. Na de millennials telt Nederland bijna drie miljoen van deze tijdgenoten. Ze zijn tussen de 10 en 24 jaar. NRC Handelsblad schreef er een interessant artikel over met de veelzeggende kop: ’De generatie Z gaat door, door, door’. Aan het woord komt onder meer Reina, ze is kassa-leidinggevende bij de Jumbo en volgt de opleiding business en communication. “Wij groeiden op in economisch slechte tijden, waardoor we best realistisch in het leven staan. Veel van mijn leeftijdgenoten vinden dat we voor een goede baan moeten zorgen. Iedereen werkt daarom heel hard.”

Hoe kijken ze naar ons?

Afgelopen week begonnen voor ongeveer tweehonderdduizend scholieren van deze generatie de eindexamens. Ik vraag me af hoe ze naar ons, de retail kijken. Volgen ze het nieuws, de krimp van het aantal winkelvierkante meters, de transitie waarin de branche verkeert, het wegvallen van grote namen? Wat weten ze ervan? Zijn we sowieso in beeld als potentiële werkgevers?

Antwoorden op die vragen worden in het NRC-artikel niet gegeven, wel wordt in kaart gebracht hoe de generatie Z hun toekomst ziet en wat ze van hun loopbaan verwachten. Volgens onderzoekster Esther Koot, die in opdracht van recruitmentbureau Young Capital onderzoek deed naar de doelgroep, is passie voor het werk het allerbelangrijkst, direct gevolgd door ‘werkzekerheid’. Koot: “Ze zijn nuchter en in hun carrière vinden ze het belangrijk om veel geld te verdienen.”

Make money work, de slogan van recruitmentbureau Young Capital, kan ik nu ook veel beter plaatsen. Tegelijkertijd geeft het te denken. In mijn gesprekken met retailers hoor ik regelmatig klagen over gedoe met personeel. De meesten zien medewerkers als een kostenpost, in plaats van een interessante investering.

Carrièrekansen

Daarom klonk de uitkomst van een onderzoek naar het werkgeverschap van familiebedrijven - van het Erasmus Centre for Family Business (ECFB), BDO-accountants en de Rabobank, in dezelfde editie van het NRC - mij niet onlogisch in de oren. Belangrijkste conclusie? Voor veel familiebedrijven zijn solidariteit, compassie en vertrouwen kernwaarden, maar voor het menselijk kapitaal, competenties en uiteindelijk bedrijfsresultaat is minder aandacht. Zo blijken bij familiebedrijven de carrièrekansen geringer of minder transparant, het beleid voor diversiteit onvoldoende en flexibiliteit om zelf de balans te bepalen tussen werk en privé lastig. “Als klant zit je bij een familiebedrijf vaak gebakken. Maar op het gebied van werkgeverschap, de zorg voor eigen werknemers, blijven familiebedrijven achter”, constateert hoogleraar Pursey Heugens van het ECFB  in het NRC.

Fred Flintstone marketing

Voor wie zoals ik opgevoed is met de economische school van Philip Kotlers’ 5 P’s, weet inmiddels dat deze theorie tot Fred Flintstone-marketing is verworden en er in de retail bedroevend weinig eer mee te behalen valt. Product, Plaats, Prijs en/of Promotie zijn nagenoeg inwisselbaar geworden. De enige P met potentie, is de P van Personeel. Daarmee tover je een lach op het gezicht van de klant.

Het is een van de redenen waarom we vanaf morgen met het grote INretail-arbeidsmarktonderzoek starten. Samen met de cao-vakbonden gaan we op zoek naar wat er op dit moment leeft in de sector bij werkgevers, werknemers en studenten. Op basis van de uitkomsten werken we onder meer toe naar de aandachtspunten voor de cao die vanaf 2021 gaat gelden. Zodat ook generatie Z zich erin kan herkennen.

Jan Meerman

Regelmatig plaatsen ondernemers een reactie op mijn column. Leden ontvangen altijd een persoonlijk bericht op het mailadres dat wordt ingevuld.

Delen

Reacties

Helma van der Wilt Woensdag, 15 mei 2019
Jan ik wil je attenderen op het onderzoek van ABN AMRO 2016 met titel "Winst wordt afgeleide van bedrijfscultuur". Generatie Z kijkt anders naar dienstverbanden. Zoekt in bepaalde mate zekerheid maar vooral ook flexibiliteit. Ben je hier als retailer op voorbereid dan is dit een hele interessante ontwikkeling, een kleine vaste kern en daar omheen een flexibele schil. Richting 2021 moet dit volgens mij al heel veel duidelijker worden. Platformen die vraag en aanbod samen brengen. Mooi onderwerp om eens over te sparren maar vooral groot aandachtspunt voor toekomst! Want de CAO zoals die er nu staat lijkt voor de toekomst achterhaald.
J.D. de Vries Dinsdag, 14 mei 2019
Geachte heer Meerman, De P van personeel heeft zeker potentie maar nu termen als “bezorgschaamte” en “transportschaamte” steeds vaker de kop opsteken zijn er ook (nog steeds) mogelijkheden v.w.b. de P van Plaats! Duurzaamheid als thema is niet meer weg te denken uit onze samenleving. Er ligt voor ons allen een taak om de consument erop te wijzen dat hij/zij (meestal onbewust) niet erg milieuvriendelijk bezig is met al dat webshoppen. Want hoe meer online aankopen, hoe meer pakketten er bezorgd moeten worden en hoe meer milieubelastende kilometers er moeten worden afgelegd. En dan heb ik het nog niet over de verpakkingen. In tijden waarin de consument steeds groener lijkt te worden zijn dat mijn inziens “kansen” die vooral onze branchevereniging op moet pakken! Pak de fiets en koop lokaal!!! Mooie naam voor een campagne toch?! Hart gr uit het altijd mooie Amersfoort!
Dick Dinsdag, 14 mei 2019
Ben benieuwd naar die CAO Jan. De huidige is te ingewikkeld, maar in de kantine is het reuzegezellig met die jongelui. Daar kan geen carrièrekans tegenop;-). afz. een familiebedrijf

Reageer