Geen vraag te gek
088 973 06 00

Duurzaamheid en winst maken gaan prima samen

De week van Jan Meerman | week 24 | 2019



De week van Jan Meerman | week 24 | 2019

Terwijl de Nederlandse consument zich in hoog tempo lijkt om te vormen tot een duurzaam bewuste koper die het verhaal achter een product wil weten en het belangrijk vindt wat een onderneming doet om de wereld een beetje beter te maken, zet een groot deel van de retailers nog onvoldoende stappen om met hun eigen winkel maatschappelijk verantwoord te ondernemen. Vaak is dat geen onwil, maar meer het gevolg van het niet precies weten waar je moet beginnen of zien wat je zelf kunt veranderen in een complexe handelsketen met lange lijnen. Een kleine minderheid steekt de kop in het zand en hoopt dat de groeiende ongerustheid in de samenleving over C02-uitstoot, opwarming van de aarde en de grote hoeveelheden plastic rommel in de oceanen zal wegtrekken als een bui zure regen. 

Of het recent verschenen onderzoek van ABNAMRO daar verandering in gaat brengen is maar de vraag. Op 23 mei kwam de bank naar buiten met het rapport: ‘True pricing in de jeansketen’. Een onderzoek waaruit blijkt dat iedere spijkerbroek bijna 33 euro meer zou moeten kosten, als textielarbeiders een fatsoenlijk loon zouden krijgen en de kosten van milieuvervuiling in de prijs van een broek waren doorberekend. 

Voor dit onderzoek heeft men de meest gangbare productieketen van een spijkerbroek doorgelicht: van de katoenplantages en denimweverijen in India, via spijkerbroekfabrieken in Bangladesh tot het transport naar de Europese afzetmarkten. De ‘true price gap’ berekende men door het verschil te nemen tussen de inkoopprijs die retailers betalen, de schade aan het milieu en de impact op de (lokale) samenleving die de werkelijke totale productiekosten met zich meebrengen. Denk aan waterverbruik, -vervuiling en het genoten voordeel uit verboden kinder- of gedwongen arbeid.

In NRC Weekend las ik een essay van Jonathan Hofslag, docent internationale politiek aan de Vrije Universiteit Brussel, met een geopolitiek denkbeeld voor dit onderwerp. Hij vindt het ‘de hoogste tijd voor een nieuwe moraal’ en wil dat het Westen het economische speelveld naar een hoger niveau tilt, waarin positief ondernemerschap wordt beloond, banen worden geschept en rijkdom op een andere manier verdeeld. Zo stelt hij zich onder meer de vraag hoeveel vooruitgang en innovatie er zou zijn geweest, als we onze eigen maatschappelijke- en milieunormen uit het Westen op de import hadden toegepast. Hofslag gaat zelfs verder: ‘In plaats van onze vervuilende en de verspillende industrie te verhuizen naar arme landen, kunnen we de industrie in het Westen heropbouwen, maar dan op een betere, meer duurzame en menselijke manier. Arme landen moeten we helpen met het opbouwen van hun economie.’

Het is ook mijn overtuiging dat we zonder sterk internationaal overheidsbeleid onmogelijk het echte verschil in de wereld kunnen maken. Toch ontslaat het ondernemers niet van hun plicht om op individueel niveau hun steentje bij te dragen. Dat zie ik gelukkig ook steeds meer gebeuren. Retailers die streven naar een zo laag mogelijk energieverbruik (en dat laten zien), zoveel mogelijk duurzame producten verkopen (en dat laten zien), kritische vragen blijven stellen aan hun leveranciers (om het productieproces 100 procent transparant te maken en dat laten zien) en hun afval reduceren (en daar ook duidelijk over zijn).

Zij hebben de overtuiging dat duurzaam ondernemen en winst maken prima samengaan. 

Bewonderenswaardig.

Jan Meerman

P.S. Over duurzaam gesproken: hoe goed ben jij al bezig?  Klik hier

Regelmatig plaatsen ondernemers een reactie op mijn column. Leden ontvangen altijd een persoonlijk bericht op het mailadres dat wordt ingevuld.

Delen

Reacties

Marjolein Mesman Donderdag, 13 juni 2019
Jammer dat het delen van kennis gezien wordt als een ronkend sales verhaal. Juist het omgekeerde willen we bereiken. Ja wij zijn een opleidingsbureau en dus altijd bezig met op peil houden van onze eigen kennis. Juist deze challenge doen wij volledig belangeloos en dus gratis. Omdat we geloven dat het anders moet. Noem het corporate responsibility. Sorry voor de term....Wij hadden als team de keuze: blijven we sales training doen in deze branche alsof er niks aan de hand is? Het oude retail denken van voorraden, marges en sale onderwijzen? Stappen we uit het vak omdat we er niet meer aan mee willen doen? Of gaan we keihard aan de slag met het meehelpen creëren van een nieuw business model? Ja dat gaat gepaard met nieuwe kennis, en moeilijke termen..... NEVER STOP LEARNING. Ten slotte: ja wij gaan ook ons business model innoveren. Want duurzaamheid en en winst maken gaan prima samen. Ook voor ons.
Bart van de Rijt Donderdag, 13 juni 2019
Goed verhaal Jan. Ik denk dat elke ondernemer beseft dat we duurzaam moeten ondernemen, sterker nog: dat zou in het DNA van de entrepreneur moeten zitten, want simpel gezegd levert het vaak ook kostenbesparing op, al snap ik het verhaal van Henri De Jager ook wel. De Jager voelt zich opgejaagd en dat is de omgekeerde wereld, maar als ik de reactie van Marjolein Mesman lees, dan bekruipt me het gevoel: laat maar gaan, mijn zin is over al is het alleen maar door het enorme geneuzel met al die afkortingen en buitenlandse termen. Alsof we niet meer in gewoon Nederlands met elkaar kunnen communiceren.
Jeroen Donderdag, 13 juni 2019
Hey Jan, Jij stelt :"zonder sterk overheidsbeleid kunnen wij onmogelijk het verschil maken." Dus hogere belastingen en nog meer uit handen geven aan incompetente ambtenaren? Nee dat lijkt mij niet. Verder quote jij Jonathan Hofslag van het fake news NRC:"verdeling van de rijkdom moet op een andere manier." Inderdaad !!
Ron Kieftenbeld Donderdag, 13 juni 2019
Jan, laat je colum niet misbruiken door leveranciers met ronkende salesverhalen.
Henri de Jager Woensdag, 12 juni 2019
Een nobel streven, maar ook een noodzakelijk streven: duurzaam ondernemen. In de afgelopen 3 jaar heb ik 10.000kWh kunnen terugdringen op 45.000kWh. Een pracht resultaat. De investering was niet minder groot. Nu nog het gasverbruik aanpakken. Maar eerlijk is braaf, ik bespaarde Euro 500 op jaarbasis met een investering waar een terugverdientijd op zit dat minimaal 2x zo lang zal nemen dan was voorgerekend. Vooraleer we aan het terugdringen van gasverbruik kunnen beginnen, zijn we weer even verder. Dus Brussel gaat gewoon te snel voor mijn begroting als kleinschalig MKB-er. Maatschappelijk verantwoord ondernemen komt ook langszij met personele investeringen. Ik wel wel, maar kan niet altijd in hetzelfde tempo meelopen. En ik werk al met ColijnIT, al is er niet zoveel onnodig meubelverkeer meer om nog een aanvullende quick win te behalen :-). Ik ben overigens sowieso meer van de marathon dan van de sprint. Het zou echt fijn zijn als daar ook door de regelgevers iets meer belang aan werd gehecht. We hebben er al veel te lang mee gewacht, maar dat wil niet zeggen dat alle ondernemingen, instellingen en instanties nu over dezelfde kam geschoren kunnen worden. Nogmaals: koester en omarm de kleinschalige MKB-ers, ook op dit punt.
Colijn IT Woensdag, 12 juni 2019
In de woonbranche zijn "quick wins" te realiseren door overschot en onnodige verplaatsingen van meubels te minimaliseren. Door de juiste systemen en processen in te richten kun je zorgen voor noemenswaardig minder foutbestellingen, met als gevolg: minder (onverkoopbaar) overschot en minder onnodige productverplaatsingen (levering). Hierdoor maak je impact door (a) minder afval en (b) minder co2 uitstoot. En, niet onbelangrijk, dat gaat automatisch gepaard met (c) minder teleurstellingen bij klanten, (d) minder after-sales communicatie en (e) minder vervangings- en retourkosten. Een win-win-win-win-win dus! :-)
Marjolein Mesman Woensdag, 12 juni 2019
Waar een vraag is is een markt! Niet weten hoe betekent vaak eerst kennis opdoen. Wij stelden onszelf de vraag; hoe kunnen wij van cube-retail positieve impact creëren in Fashion retail? Les 1: blijf dicht bij je core business. Voor ons is dat training en consultancy. Daarom gingen wij eerst zelf naar school en volgen aan RSM Erasmus de leergang Sustainable Business Modelling. Nu staan wij klaar voor onze retailers met een groep experts om hen te helpen met het evolueren van bestaande multibrand winkels naar meer duurzaam ondernemen. Liever met z’n allen een beetje duurzamer dan enkele social entrepreneurs. Onze tips/8 stappen: 1. Wat is jouw motivatie? En die van je klant? Welke generatie? 2. Neem je huidige business model als uitgangspunt 3. Op welke SDG’s wil jij impact hebben? Duurzaamheid is zo veel meer dan milieu! Check 17 SDG’s UN 4. Value proposition: Welke duurzaamheids belofte? Voor wie? Onderzoek is cruciaal 5. Business model Delta: jouw P&L en KPI’s 6. Betrouwbare data 7. partnerships (leveranciers en anderen) 8. Communicatiestrategie 9. Smart aan de slag 10. Evalueren en bijsturen Wij zoeken enthousiaste ondernemers die zich aan willen sluiten bij onze impact challenge voor het testen van ons model. Gratis workshop in september!

Reageer