Geen vraag te gek
088 973 06 00

Duurzaamheid wordt een persoonlijk verhaal

De week van Jan Meerman | week 16 | 2019

De week van Jan Meerman | week 16 | 2019

Ik zal niet zeggen dat het jeuk veroorzaakte, maar mijn relatie met het woord duurzaam, of het begrip duurzaamheid, was moeizaam. Het deed me terugdenken aan mijn aardrijkskundeleraar op sokken in sandalen en het voerde me terug naar het begin van de jaren ’80 toen de zure regen op ons neerdaalde en het gat in de ozonlaag groter werd. Radicale clubjes als Onkruit en Bluf, de bezettingsacties van Amelisweerd en de gewelddadige confrontatie met betogers bij de kerncentrale van Dodewaard deden me terugdeinzen. Pas vanaf het moment dat Pieter Winsemius als verantwoordelijke minister aantrad, nam ik de moeite alle kanten van het onderwerp te bekijken. Zijn nuchtere en humoristische aanpak, brachten lichtheid in de donkere ideologische sfeer van die tijd.

Waar producten vandaag komen

Toch zou het nog jaren duren voordat ik me werkelijk bewust werd van de impact van de klimaatverandering en de rol die wij kunnen spelen om de aarde beter achter te laten voor onze kinderen en kleinkinderen. En net als bij mij, groeit dat besef bij de consument. Meer dan ooit merken we dat in de winkels. Mensen willen weten waar producten vandaan komen, hoe ze zijn gemaakt, van welke materialen en onder welke omstandigheden. Steeds meer gaat men liever voor een overhemd van biologisch katoen, een waterbesparende kraan, een sportshirt van hergebruikt afvalplastic en vintage in plaats van gloednieuw.

Succesvol pionieren

Het is niet voor niets, dat winkels in tweedehands kleding, meubels en woonaccessoires het goed doen. In Amersfoort zijn vorig jaar de deuren geopend van de eerste doe-het-zelfzaak voor tweedehands bouwmaterialen. Maar ook het aantal abonnementen op het deelgebruik van fietsen, steps, scooters en auto’s neemt een grote vlucht en ondernemers in onze achterban pionieren succesvol met abonnements-of lease-modellen op (kinder)kleding, keukens en bedden. Daarnaast wordt er volop ingespeeld op hergebruik van materialen. Zo haalt 67 procent van de bij INretail aangesloten slaap- en woonwinkels gratis de oude matrassen op en doen we testen in minifabriekjes om ze te verwerken tot grondstof voor nieuwe of om te zetten in CO2 neutrale energie. Als het lukt, maken we straks met 1,2 miljoen verkochte matrassen per jaar de kringloop rond. Datzelfde gebeurt ook op kleinere schaal bij ondernemers in de mode die kleding inzamelen.

Trots zijn op wat je koopt

Ik zie in al deze ontwikkelingen krachtige signalen die aantonen dat de productiviteitsrace, én het denken in oneindige groeimodellen, op hun retour zijn. En mede dankzij de samenwerking met diverse ministeries zijn we in staat om de (arbeids)omstandigheden in de hele keten te verbeteren. De vandaag gepubliceerde resultaten uit het Kledingconvenant zijn daar sprekende voorbeelden van. Maar de grootste stappen worden gezet door consumenten die trots wensen te zijn op het product wat ze kopen en argumenten paraat willen hebben voor het geval ze kritische vragen krijgen naar het waarom van hun aanschaf. Daarmee wordt de handelsgeest en het ondernemerschap aangesproken en het woord duurzaamheid van een moeizaam begrip een persoonlijk verhaal. 

Jan Meerman

P.S. Regelmatig plaatsen ondernemers een reactie op mijn column. Leden ontvangen altijd een persoonlijk bericht op het mailadres dat wordt ingevuld.

Delen

Reacties

Edwin de Ruijter Dinsdag, 16 april 2019
Beste Jan, Het is inderdaad een goede ontwikkeling dat consumenten (die we uiteindelijk allemaal zijn) meer en meer een keuze maken voor duurzame producten. De CO2 uitstoot moet verminderd worden en we hopen dat we op tijd zijn voor onze kinderen en kleinkinderen. Maar dan wil ik als "stenen winkel" ondernemer én Agent toch nog maar eens een lans breken voor de stenen-winkel-retailer en met name tegen de "onliners". En ach, het zal wel vaker gezegd en/of geschreven zijn maar ik zie nog steeds heel vaak om me heen dat vriendinnen dat ontzettend leuke jurkje in 3 verschillende maten bij de "onliner" bestellen. Ding-dong...de vervoerder van het pakketje belt aan. Helemaal blij dat de jurkjes er "eindelijk" zijn wordt de plastic-verpakking eraf gescheurd. 2 Jurkjes gaan er gegarandeerd terug. Ding-dong...de gratis afhaaldienst van de "onliner"...pakketje weer terug! Komt aan bij de "onliner"...moet gecheckt worden, opnieuw ingepakt worden voor m'n volgende vriendin! Helaas het jurkje gekreukeld en de verpakking kapot! Het resultaat is dat vaak de jurkjes "vernietigd" worden en niet meer op de plank komen... Veel werk...heel erg veel CO2 uitstoot en dat voor één jurkje van 39,95! Ik zou zeggen, kom met je deel-auto, fiets of OV met je vriendinnen naar de stad, voel de kwaliteiten, laat je voorlichten en schaf dat mooie (duurzaam gemaakte) jurkje bij die gezellige- en kundige retailer aan. Op deze manier houdt je het aanbod van winkels in de stad gezellig, drinkt samen een kopje koffie, kletst wat bij en zonder dat je er erg in hebt ben je nóg beter met het milieu en dus onze kinderen en kleinkinderen bezig dan je al dacht te zijn. Ach, het is zomaar een idee...!
Luc Zwetsloot Dinsdag, 16 april 2019
Jan, het woord duurzaam is in verval. Vroeger betekende het dat het een lange levensduur had en het van degelijke kwaliteit was. Tegenwoordig zie je steeds meer duurzame producten waar ook beknibbeld is op de kwaliteit. Zo kan je een duurzaam overhemd kopen die 25% minder uitstoot heeft veroorzaakt, maar die is vaak wel 2 keer zo slecht in kwaliteit als dat betere "vervuilende" overhemd. Waardoor je ook 2 keer zo vaak een overhemd moet kopen en je dus aan het eind van de dag alsnog niet zo goed bezig bent.

Reageer