Geen vraag te gek
088 973 06 00

Gevonden geld dankzij een diepe duik in de data

De week van Jan Meerman | week 08 | 2019

De week van Jan Meerman | week 08 | 2019

‘Vroeger stond de atleet of de coach centraal. Wat ons betreft is dat nu de wetenschap.’
Twan Spekenbrink, de manager van Sunweb, de Nederlandse wielerploeg van Tom Dumoulin in de Volkskrant.

De oudste vorm van data verzamelen door een ondernemer die ik mij kan herinneren, dateert van ruim veertig jaar geleden. Ik had destijds een bijbaantje in een Italiaans restaurant, waarvan eigenaar Silvio er iedere avond een kwartiertje tussenuit piepte om te checken hoe het was gesteld met de tafelbezetting bij de collega’s in de buurt. Als hij bij terugkomst zijn hoofd schudde, dan wist je dat bij de grootste concurrent de ruiten beslagen waren vanwege de drukte. Haalde hij zijn schouders op, dan deed niemand in de straat echt goede zaken. En gaf hij een knipoog, dan wist je dat de concurrentie het nakijken had.

Per gemeente

Ik voelde me een beetje Silvio, toen ik de factsheets bekeek van het ‘Randstad Koopstromen onderzoek 2018’ https://kso2018.nl/. Dat is een studie onder 85.000 huishoudens in de provincies Utrecht, Zuid-Holland en Noord-Holland, waarmee trends in de retail worden geanalyseerd. Hiervoor heeft men per gemeente – van Anna Pauwlona tot Oudewater – overzichten met de belangrijkste feiten, cijfers en ontwikkelingen in taartdiagrammen en grafieken samengesteld.

Analyse van de bestedingen

Klik een online kaart van een plaats aan en het is alsof je na een verkiezingsavond het stemgedrag in je gemeente krijgt geanalyseerd. Zo zie je eerst hoeveel inwoners er zijn, welk bedrag er jaarlijks aan boodschappen wordt besteed (dagelijks en niet dagelijks), waar ze het aan besteden, hoe ze dat doen, op welke plekken, wat de verhouding on- offline is (en de analyse van die bestedingen), hoeveel winkels er zijn (het aanbod), de verdeling naar branches (en vierkante meters), wat er leegstaat (en de ontwikkelingen daaromtrent), welke winkelvierkante meters het beste scoren (en welke niet), hoe het met de koopkrachtbinding is gesteld en welke rapportcijfers de winkelvoorzieningen krijgen. Al deze gegevens kun je vervolgens benchmarken met andere gemeenten (binnen en buiten de Randstad).

Combinatie bezoek

Ben je meer geïnteresseerd in de nationale retailtrends dan kun je het beste het hoofdrapport downloaden op de site van ‘Randstad Koopstromen Onderzoek 2018’ (https://kso2018.nl/resultaten/hoofdrapport/). Hierin lees je onder meer dat 44 procent van de mode- en luxe-aankopen altijd wordt gedaan in combinatie met een bezoek aan een horecagelegenheid of andere plekken waar je je kunt ontspannen (schouwburg, bioscoop, kapper, uiterlijke verzorging). 48 procent van die aankopen vindt plaats op zaterdag en de koopzondag trekt in grotere gemeenten tegenwoordig evenveel mensen als de maandag, dinsdag en woensdag bij elkaar. Ook wordt duidelijk dat kleinere winkelcentra het goed doen als het winkelaanbod op orde is en de omgeving veilig. De populariteit van shoppen in eigen gemeente groeit hierdoor. Opvallend is bovendien dat het aantal leegstaande winkelpanden met 11 procent is afgenomen.

Alle denkbare retaildata

Wie nog een diepere dataduik in de detailhandel wil nemen, gaat naar Retail Insiders (https://www.retailinsiders.nl/). Een vorige week gelanceerd initiatief van thuiswinkel.org en INretail met alle mogelijke denkbare cijfers, ontwikkelingen, analyses en achtergrondinformatie uit de winkelstraat. On- en offline. De perfecte database om kansen en risico’s mee in te schatten.

Benieuwd wat Silvio ervan had gevonden.  

Jan Meerman

Delen

Reacties

Bart van de Rijt Woensdag, 20 februari 2019
Beste Jan, Eigenlijk zouden jullie hiermee naar de gemeenten moeten stappen, per situatie aangepast natuurlijk want niet elk groot dorp of kleine stad is te vergelijken met De Randstad. Als daar het besef groeit dat er een win-win situatie gecreëerd kan worden, wordt er wellicht wel geluisterd. Detaillisten (en vooral de kleinere)worden op het gemeentehuis vaak helemaal niet serieus genomen. Groet, Bart.
Laurent Woensdag, 20 februari 2019
Mooie column Jan!

Reageer