Geen vraag te gek
088 973 06 00

Gloeiend trots op jullie allemaal!

De dag van de Ondernemer | 16 november | 2018

Terwijl je dit bericht begint te lezen, probeer ik mij voor te stellen wat je reactie zal zijn. De meeste ondernemers die ik ken zijn namelijk niet zo goed in het krijgen van complimenten. Wuiven het liever weg, worden rood, halen hun schouders op, praten eromheen of kijken je aan alsof je ze in de maling neemt. Slechts een enkeling laat zich, ongemakkelijk zwijgend, in het zonnetje zetten. Dat zal vanaf vandaag anders worden, hoop ik. Want het is tijd, dat we in dit land minder bescheiden gaan doen over het ondernemerschap. Niet door naast onze schoenen te gaan lopen, maar wel door één keer per jaar stil te staan bij de betekenis van ondernemers voor dit land. Dat doen we vandaag. Vandaag vieren we de Dag van de Ondernemer.

En toeval of niet, deze week verscheen ook het boek Tot hier en nu verder; Nederland op de drempel van de nieuwe tijd. Daarin wordt door schrijver/journalist Cees van Loteringen de vraag beantwoord waarom Nederland al ruim 400 jaar een van de meest succesvolle landen ter wereld is. Volgens de auteur hebben we het hoofdzakelijk te danken aan de mentaliteit van de Nederlandse ondernemer, die bescheiden is en nauw betrokken bij het wel en wee in de samenleving. 

Vandaag de dag is dat niet anders.

62% van het bruto binnenlands product (bbp) komt van het mkb
99,5% van de Nederlandse bedrijven valt onder het mkb
2 op de 3 werknemers werkt bij het mkb
67% van de ondernemers steunt een maatschappelijke organisatie in de eigen regio

In de retail alleen al vinden 700.000 mensen werk.

Cijfers die boekdelen spreken en ons land uniek maken. Ik vind dat we daar meer oog voor moeten hebben. Dat geldt zeker voor de overheden van dit land. Die het veel te snel vanzelfsprekend lijken te vinden en de neiging om de sterke rug van de ondernemer te veel te belasten met onzinnige problemen.

Ook om die reden is het belangrijk dat de koningin, de minister-president, talloze politici en bestuurders vandaag, op de Dag van de Ondernemer, op werkbezoek gaan en aan den lijve ondervinden wat de kracht van het mkb bedrijf is. Zonder valse vleierij, ik ben nog iedere week als ik in winkels kom, onder de indruk hoeveel werk er wordt verzet.

Omdat INretail voor vele duizenden ondernemers werkt, brengen wij flitsbezoeken door het hele land. Helaas is het onmogelijk om iedereen persoonlijk de hand te drukken. Namens mijn collega’s doe ik dat alvast bij deze:

Je wilt het misschien niet horen, ik ben gloeiend trots op je.

Jan Meerman

P.S. Volg de Dag van de Ondernemer via #INretail en #DagvdOndernemer. Een mooi initiaitief van MKB Nederland!

Delen

Reacties

Willem Angel Vrijdag, 16 november 2018
16-11-2018 Het kost moeite om opnieuw leveranciers te vonden die uitsluitend via de retail verkopen en niet zelf onder hun naam of onder een andere naam de goedeen aan de consument aanbieden. Die leveranciers zijn er wel en er zullen er steeds me van komen die de plaats innemen van de gevestigde orde. Bij die producten moet je dan zelf wel de marketing doen en het merk status geven. Hier kan het mis gaan als je niet met die leverancier een afspraak op papier hebt staan waar je exclusiviteit in is gewaarborgd en bij niet houden daaraan een claim op een vergoeding voor de schade, imaginaire winst, goodwill, etc, 3 keer je opgetelde verlies en gemaakte kosten. Die exclusiviteit veiligstellen dat heb ik weinig heel weinig detaillisten zien doen. Als je hiermee begint om 1 voo 1 die leveranciers aan je zaak te binden krijg je weer marktwaarde en komen de klanten bij je voor de producten die men alleen bij jou kan vinden. De fabrikant die hier in ee gaat zal niet de grootste zijn maar vaak een atelier met beperkte productie en die heeft dan ook geen ambitie je als klant te verliezen. Hier valt nog veel over te zegen en uit te leggen, maar neem dit als een richtlijn. Willem Angel p.s. de meeste, zo niet 95% van de winkels hebben een beveiligingslabel voorzien van een meubelbeslag pin niet meer dan een goedkope spijker, die net zo makkelijk is door te knippen als een stevig draadje. Er zijn echte beveiligingspinnen, maar die kosten meer en zijn nagenoeg niet door te knippen, ook hier haalt een winkelier meer resultaat mee. Vraag me niet waarom men dat soort labels koopt, ook hier is wel meer over te vertellen.
Jannie de Pijper Vrijdag, 16 november 2018
Goed om dit eens een keer te lezen als je de e-mail opent! Want zo is het tenslotte wel geweest: 'Tot hier en (hoe?) nu verder' De klant is en blijft bij ons Koning, maar inmiddels zijn wij weer Keizer van ons eigen bedrijf. Daarmee bedoel ik dat we weer baas zijn in ons eigen bedrijf, door afscheid te nemen van bepaalde leveranciers. Die het niet uitmaakt waar de omzet vandaan komt, als deze maar komt. We hebben een private label opgericht en daar al onze unieke materialen onder gehangen, zonder dat de bestel gegevens meer zichtbaar zijn. Daarbij veel zakelijker geworden naar de consument, omdat zij dat naar ons ook zijn geworden. Zo kunnen we weer met passie ons advies delen en dat is waar ze van ver voor komen. Dank je wel Jan!
Kruijdenberg Vrijdag, 16 november 2018
Dank je wel! Erg leuk geschreven en ik wist niet dat we samen zoveel voor de samenleving betekenen. Het is best moeilijk tegenwoordig met de mondige klant en de mogelijkheid om thuis vanaf de bank overal te kunnen shoppen. Het enige waarom mensen nog naar ons toekomen is omdat ze tijd hebben weten te maken om advies in te winnen. En dan nog moet je ze kunnen overtuigen om bij jou te kopen, het jou te gunnen, want sommigen pakken het liefst hun telefoon of tablet erbij in jouw winkel en kijken of ze het product elders goedkoper, in een andere kleur of ander model kunnen krijgen. Helaas werken onze leveranciers hieraan mee door rechtstreeks aan particulieren te verkopen via hun webshop. Zelfs met een outlet erbij! Wij hebben herhaaldelijk verzocht om de web-bestellingen via de dichtsbijzijnde winkel te laten lopen. Zo zou de leverancier de ondernemers steunen en ze het gunnen. Wij gaan proberen om aan onze "gun het ons" factor te werken naar de klant en naar de leverancier. Hopelijk kunnen wij dan de webshop van de leverancier gebruiken als voorraad en zelf van deze site bestellen voor de klant. Bedankt voor het compliment en hopelijk komen we samen tot een wakker schudden van de samenleving hoe belangrijk het is dat wij blijven bestaan. Met vriendelijke groet, Akkja Kruijdenberg, Fidgety Fit kinderschoenen Zoetermeer
Corrie den Arend Vrijdag, 16 november 2018
Dank je wel Jan...Al 45 jaar lang heb ik een lingerie speciaalzaak. Daar ben ik.heel trost op. Blij dat ik nog steeds een ondernemer mag zijn met een stenen winkel in een tijd waar zelfs je eigen leveranciers je grootste concurrenten aan het worden zijn. En dan moet je daar ook nog blij van worden. En de overheid blijft trouw verzinnen hoe ze ons nog verder uit kunnen melken.. transitie vergoedingen...reklame belasting...zorgverzekeraars.. Ik weet alweer waarvoor ik vandaag aan het werk moet. Maar als ik aan al die lieve en tevreden en trouwe klanten van ons denkt is mijn dag weer goed. Daar ga je voor. Fijne dag. Corrie den Arend. Figura Lingerie Sliedrecht.

Reageer