Geen vraag te gek
088 973 06 00

Hallo ondernemer, jouw toekomst begint vandaag!

Veel ondernemers hebben hun vakantie er al op zitten. Tijdens de vakantie wordt er vaak nagedacht over het afgelopen seizoen, maar ook over de toekomst van de onderneming.

Gaat het allemaal wel zo goed of wat zouden we beter kunnen doen? Afwachten is geen optie en laten we dit moment pakken om af te trappen naar een nieuw seizoen vol inspiratie.

Retail-uitdagingen

Vandaag de dag is het dan ook niet altijd makkelijk om te ondernemen in de non-food retail. Sterker nog, er zijn nogal wat uitdagingen. Dagelijks maak ik mee dat retailers, onze leden en jouw directe collega’s, last hebben van bijvoorbeeld de leegstand in hun winkelgebied. Of dat door de (hoge) personeelslasten er maar weinig ondernemersloon overblijft.

Vaak horen we dat er druk wordt ervaren van prijsstunters op internet en de veranderende consument die zich steeds moeilijker laat binden. Het is geen nieuws meer onder de zon dat de consument anders is gaan shoppen, meer keuze heeft en ook meer verwacht dan alleen het kopen van een product.

Misschien heb je het door INretail uitgevoerde onderzoek Retail Richting 2030 al gelezen waarin je kunt zien hoe de consument verandert richting 2030. Het geeft je een inspirerende blik in de toekomst.

Inspelen op de veranderende consument

Eén van onze leden, een onderneemster met een midden-klein-bedrijf, is aan de slag gegaan met het onderzoek Retail Richting 2030. Laten we haar Angela noemen. Ze draait haar zaak al jaren in een kleine stad waar de loop van de consument per dag schommelt en helaas niet altijd te peilen is. Ze zag haar klanten dus ook niet meer frequent langskomen en aankopen doen.

Angela is het verhaal van haar winkel eens gaan opschrijven en heeft goed gekeken naar de reden waarom klanten haar bezoeken. Wat maakt haar nu uniek? Zo maakte ze eigenlijk een eerste stap om van haar zaak een merk te maken. Haar persoonlijkheid is de kracht van haar winkel, hiermee bindt en boeit ze haar klanten. Met haar verhaal is ze verder gaan nadenken voor wie ze wat en wanneer doet. Met deze kennis heeft ze haar tone of voice en reclame aangepast. Ook de plaats waar ze haar toekomstige klanten aanspreekt veranderde. Angela wil zo onderdeel zijn van het leven van haar klant.

Op naar 2030

Hoe speel jij als ondernemer in op de veranderende consument? Hoe zorg jij dat je opvalt tussen de rest? Wat is jouw unieke waarde, jouw verhaal waardoor klanten jou vinden en je ze aan jouw winkelbeleving kan verbinden?

Dit jaar willen we jou daar verder mee helpen. De retail verandert en samen gaan we aan de slag! Ga je mee inspiratie opdoen? In de nieuwsbrief heb ik alle workshops, presentaties, excursies en safari’s voor je op een rijtje gezet. Zie ik je daar?

Hartelijke groet,
Jouw regioadviseur

Delen