Geen vraag te gek
088 973 06 00

‘Hoe gaat het?’

Vanaf het allereerste moment dat de winkels moesten sluiten vanwege de coronapandemie, heeft INretail een actieve lobby gevoerd om versoepelingen te bewerkstelligen. Inmiddels staat bij veel retailers het water tot aan de lippen en biedt de gerealiseerde verlichting van de maatregelen nauwelijks soelaas. Toch is het antwoord op de veel gehoorde vraag ‘hoe gaat het?’ niet gemakkelijk te geven.

Beleid bepalen

Natuurlijk is het belangrijk om van ondernemers te horen wat er bij hen precies speelt en wat dat emotioneel met hen doet. Maar daarnaast is het minstens zo belangrijk om met harde cijfers te weten hoe het er écht voorstaat. Daarvoor hebben we in onze branche gelukkig al een aantal jaren de Schoenmonitor. De cijfers die daaruit worden geproduceerd zijn voor INretail van belang om ons beleid te bepalen, zeker nu de coronapandemie een zware tol eist in de retail.

Structuur verandert

Aan de deelnemende schoenwinkels biedt de Schoenmonitor de mogelijkheid om hun cijfers veilig te vergelijken met de resultaten van de totale sector. Juist in deze bizarre tijd is dat een groot goed. Zoals al vaak is opgemerkt krijgen we na de coronacrisis te maken met een nieuwe werkelijkheid. De structuur van de sector is in hoog tempo aan het veranderen. Dat geldt voor het assortiment, maar ook voor de verhouding tussen online en offline. Om dat goed te kunnen volgen én opvolgen zijn betrouwbare cijfers onmisbaar.

Onderbuikgevoel

Tel daar nog bij op dat steeds meer leveranciers overgaan tot selectieve distributie waardoor de noodzaak om de vinger goed aan de pols te houden nóg nijpender is. Helaas zie ik dat nog steeds veel schoenondernemers beslissingen nemen op onderbuikgevoel. Met de grote veranderingen die zich nu voltrekken kan dat funest zijn voor het voorbestaan. Want wat betekent bijvoorbeeld de verschuiving van offline naar online werkelijk? En hoe groot wordt de impact van duurzaamheid op de bedrijfsvoering en assortimentskeuze concreet?

Onmisbare tool

De cruciale vraag van dit moment is: wie zet de volgende stappen en hoe snel? De boodschap is duidelijk: in de wetenschap dat het zo niet door kan gaan móet je als ondernemer heel snel met digitalisering van je business aan de slag gaan, als je dat nog niet hebt gedaan. Zeker in het meest onvoorspelbare en daarmee meest kwetsbare segment, de schoenmode, is de Schoenmonitor een onmisbare tool.

Meer weten of direct deelnemen? Ga dan direct naar de Schoenmonitor.

Delen