Geen vraag te gek
088 973 06 00

Hoezo niet essentieel?

Nu de lockdown voorlopig nog niet voorbij is, zonder enig perspectief voor niet-essentiële winkels, begint het in de sportretail behoorlijk te nijpen. Niet alleen bij de wintersportzaken die hun seizoen compleet zien mislukken. Ook andere typen sportwinkels staat het water tot aan de lippen. Steeds vaker hoor ik de vraag, waarom sportspeciaalzaken niet aangemerkt worden als essentiële winkels.

Specifieke expertise

Wat mij betreft is dat een terechte vraag. Want waarom zijn bijvoorbeeld gemakswinkels, telefoonwinkels, stomerijen en dierenwinkels wél essentieel? Alleen maar omdat ze voor een deel essentiële producten en diensten aanbieden waarvoor ze open mogen blijven. Waarom geldt dit dan niet voor sportspeciaalzaken waar specifieke producten en expertise aanwezig zijn die je op internet niet vindt?

Fit en gezond

Des te vreemder dat sportspeciaalzaken dicht moeten blijven terwijl de overheid propageert dat mensen zoveel mogelijk moeten blijven bewegen. Wandelen, hardlopen, thuisfitness. Het zijn activiteiten die je als thuiswerker of moeder van kinderen die thuisonderwijs volgen helpen fit en gezond te blijven. Maar vooral dat laatste is sterk afhankelijk van de juiste materialen die je gebruikt om te kunnen sporten.

Niet de bedoeling

Ga je voor het eerst hardlopen of serieus wandelen, dan kun je niet zonder een deskundig advies bij de aankoop van een paar schoenen. En wat als je al bepaalde lichamelijke klachten hebt en bijvoorbeeld een brace nodig hebt? Grote kans dat als je dergelijke producten via internet koopt je binnen de kortste keren bij een fysiotherapeut zit. Hoe belangrijk bewegen is voor de gezondheid, is duidelijk te zien in de infographic ‘Gezondheid – de (gezonde) levensstijl van de Nederlandse consument’.

Private shopping

Kortom, voor bepaalde producten en adviezen is de sportspeciaalzaak wel degelijk essentieel te noemen. Daarom pleit INretail ervoor om ook de sportspeciaalzaken de mogelijkheid te bieden voor private shopping en voor click & collect. Daarnaast strijden we natuurlijk voor een fatsoenlijk percentage voor de vergoeding van de voorraad.

Hoezo ‘samen’?

Wat me verder dwars zit is dat foodwinkels zich steeds minder houden aan de gemaakte afspraken over terughoudendheid met het aanbieden van non-foodartikelen. Je ziet het in de winkels, in de folders en de webshops van supermarkten. Zo profiteert de foodsector nog eens extra van de lockdown die geldt voor de non-food. Wat mij betreft is sprake van een regelrechte minachting van collega-ondernemers die dicht moeten blijven. Hoezo ‘samen’?

Delen